درمان ریشه

درمان ریشه دندان چیست؟

درمان ریشه دندان، خارج کردن عصب دندان، تمیز کردن داخل کانال دندان و پر کردن آن با مواد مخصوص می باشد. درمان ریشه به این دلیل انجام می شود که دندان فرد را حفظ کرده، بدون اینکه احساس درد و ناراحتی در حین خوردن غذا داشته باشد. همچنین حفظ دندان طبیعی خود فرد، در حفظ زیبایی و طرح لبخند فرد افراد اهمیت ویژه ای دارد. به طور معمول درمان ریشه طی یک تا چند جلسه بر حسب تعداد ریشه های دندان انجام میشود.

انواع روش های درمان ریشه دندان

عصب کشی یا اندو (endo)
درمان ریشه مجدد یا ری اندو (reendo)
جراحی اپیکو (Epico Surgery)
عصب دندان همراه با رگ های خونی، در مرکز دندان قرار گرفته است. پوسیدگی عمیق ریشه، ضربه به دندان و یا ایجاد ترک در آن، نیاز به درمان ریشه دندان دارد. احساس درد در حین خوردن غذا یا نوشیدنی های داغ و یا سرد، نشانه وجود مشکل در ریشه دندان است.

چه زمان باید از درمان ریشه استفاده کرد؟

به طور کلی عموما پوسیدگی دندان ها فرد را نیازمند درمان ریشه خواهند کرد . اگر پوسیدگی دندان عمیق باشد و از مینا و عاج عبور کرده و به ریشه دندان برسد حضور باکتری ها منجر به احساس درد شدیدی در پالپ(عصب) خواهند شد که در این زمان باید بافت عفونی و باکتری ها از پالپ(عصب) خارج شوند که راه آن درمان ریشه یا عصب کشی است .

درمان ریشه

از کجا بفهمیم که دندانمان به درمان ریشه (عصب‌کشی) نیاز دارد؟

تشخیص دقیق این مسئله با دندان‌پزشک است ولی درصورتی‌که درد دندان خودبه‌خود دارید، درد نبض‌دار شدید دارید و شما احتمالاً نیاز به درمان ریشه‌دارید. به‌علاوه معاینه، تست، مشاهده رادیوگرافی و سابقه علائم شما می‌تواند در تشخیص نیاز یا عدم نیاز به این درمان برای دندان‌پزشک کمک‌کننده باشد.البته باید بدانید همه ی دندان های نیازمند درمان(عصب کشی) درد ندارند.

مراحل درمان ریشه :

اولین اقدامی که اندودونتیست (متخصص درمان ریشه) انجام میدهد بی حسی موضعی است . چنانچه دندانی که نیازمند درمان ریشه است در فک بالا باشد معخمولا تنها همان دندان و بافت اطراف آن بی حس می شود اما چنانچه دندان دارای التهاب در فک پایین قرار داشته باشد کل فک باید بی حس گردد .

بعد از بی حسی اندودونتیست(متخصص درمان ریشه) به وسیله یک ورقه نازک که رابردم نامیده می شود دندان مورد درمان را از سایر دندانها جدا می کند . دلیل اینکار ممانعت از ورود بزاق به داخل کانال و شستشوی صحیح آن در حین درمان میباشد .
سپس دندانپزشک متخصص به وسیله فرز و ابزارهای مناسب تمام قسمت های پوسیده را بر میدارد و به بافت دندان و ریشه دسترسی پیدا میکند .
پس از آن وارد مرحله شکل دهی و یا پاکسازی کانال می شویم که در آن اندودونتیست (متخصص درمان ریشه) تمام باکتری ها و قسمت هایی که دچار التهاب شده اند از داخل کانال ریشه خارج می گرداند. و در نهایت از سرم شستشو برای از بین بردن و خارج کردن میکروب ها و بقایای سلولی استفاده می شود .
و کار نهایی پر کردن کلیه کانال های دندان با استفاده از مواد موثری ( گوتا ) است که با بدن بیمار سازگاری دارد و دارای منشا گیاهی است.
در اکثر موارد بر روی دندان عصب کشی شده روکش قرار می گیرد . اهمیت و لزوم روکش کردن دندان در این مرحله به آن دلیل است که چون مینای دندان و عاج تا حد زیادی آسیب دیده و برداشت هشده است دندان باید به گونه ای محافظت شود تا عمر طولانی تری پیدا کند .

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  درمان ریشه

بعد از درمان ریشه‌چه مرحله‌ای را باید طی کنیم؟

بعد از اتمام کار درمان ریشه(عصب‌کشی) دندان باید با یک ماده دائمی پر شود و در صورت نیاز روکش هم صورت گیرد. فاصله درمان ریشه و پر کردن نباید خیلی طولانی شود و در حالت عادی حدوداً بیشتر از دو هفته طول نکشد.

آیا درمان ریشه درد دارد؟

انجام اقدامات دندانپزشکی برای سلامتی ، رفاه و آسایش بیماران ضروری است ، اما گاهی اوقات این روش ها می توانند ناخوشایند و حتی دردناک باشند. یکی از ترسناک ترین روش ها ، درمان کانال ریشه است. کانال ریشه یک روش تخصصی است که باید زمانی انجام شود که بافت نرم داخلی دندان – که ریشه یا کانال نامیده می شود – بیمار یا آسیب ببیند و منجر به درد شود. راه تسکین این درد درمان آن از طریق اندودنتیک یا درمان ریشه است.

یکی از ترس های بزرگ در مورد این نوع درمان، دردناک بودنش است. اما حقیقت این است که اگر درمان توسط یک دندانپزشک مجرب و حرفه ای نجام شود درد یا به شدت کم میشود یا اصلا دردی تجربه نخواهد شد. دردی که حین عمل احساس می شود معمولا ناشی از وجود عفونت است و ربطی به خود درمان ندارد زیرا اصولا روت کانال دردناک نیست زیرا شخص بی حس میشود آنگاه عمل آغاز میشود.
هرچند که خود عمل نباید درد داشته باشد اما تجربه مقداری ناراحتی و حساسیت بعد از درمان میتواند طبیعی باشد. این احساس ناراحتی موقتی است و با داروهای غیرنسخه ای به راحتی تسکین پیدا میکنند. در کنار داروی مسکن، دندانپزشک برای کاهش عفونت یا حذف کامل آن آنتی بیوتیک تجویز میکند.
آیا میدانید که لیزر در حال حاضر وسیله ای کارآمد و اثبات شده برای کاهش درد درمان ریشه میباشد؟
دوره ویزیت های دردناک از دندان ها گذشته است – دندانپزشکان امروزه از لیزر برای درمان ریشه استفاده می کنند.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  تاثیر دندان قروچه بر سلامت دهان و دندان

درمان موفقیت آمیز ریشه شامل تمیز کردن ، شکل دادن و ضد عفونی کردن برای از بین بردن بقایا ، لایه اسمیر و باکتری است
درمان ریشه لیزری (Sweeps Endodontics)با تمیز کردن و حذف مواد خارجی از کانال با استفاده از امواج نوری انجام می شود. سپس ، لیزر برای ضدعفونی کامل ناحیه باکتری ها استفاده می شود. این فرایند را می توان خیلی سریع و معمولاً بدون هیچ گونه داروی بیهوشی به پایان رساند.

WaterLase iPlus برای تمیز کردن و ضد عفونی کانال ریشه پس از ابزارهای ریشه توصیه می شود.

از لیزر با هدف ضدعفونی بهتر ، دسترسی کم تهاجمی ، اثربخشی بیشتر و نتایج بلند مدت امیدوارکننده در درمان ریشه استفاده میشود.

یکی از عناصر کلیدی میزان موفقیت در پاکسازی کانال دندان ،شلیک شعاعی) BIOLASE RFT ( است که انرژی لیزر را از طریق یک مخروط گسترده منتشر می کند. شکل مخروطی WaterLase RFT پوشش وسیعی روی تمام دیواره های کانال فراهم می کند و امکان ضدعفونی بیشتر پس از دیدمان را فراهم می کند.

لیزر تنها در سه دقیقه ، حدود 1000 برابر بیشتر و به میزان قابل توجهی تعداد باکتری ها را ، نسبت به در مان معمولی کاهش می دهد.درمان معمولی ، حدود 20 تا 30 دقیقه طول می کشد.

در درمان ریشه لیزری ، یک پرتو موازی نور به داخل کانال ها منتقل می شود. انرژی شدید موجود در نور لیزر، باکتری های موجود در مجاری ریشه را از بین می برد و تمام بافت های مرده و بقایای باکتری را از بین می برد و در نتیجه کانال های ریشه را 1000 برابر روشهای سنتی ضد عفونی می کند.

مزایای درمان ریشه با لیزر:

درمان ریشه با لیزر

هنگامی که دندانپزشکان استفاده از لیزر را در روشهای خود پذیرفتند ، این یک گام بزرگ برای کل دندانپزشکی بود. در اینجا برخی از مزایای استفاده از لیزر در طول درمان ریشه به طور خاص ذکر شده است ، اگرچه بسیاری از آنها برای سایر روشها نیز کاربرد دارد:

سرعت بیشتر درمان

در طی روش های قدیمی درمان ریشه ، از مته ای برای بریدن دندان استفاده می شد و سپس دندانپزشک به صورت دستی بافت آسیب دیده داخل دندان را بر می داشت. این معمولاً یک روند بسیار کند بود. اما انجام این کارها با استفاده از لیزر بسیار سریعتر است ، زیرا کل روش معمولاً از ابتدا تا انتها کمتر از 30 دقیقه طول می کشد.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  توصیه های بعد از درمان ریشه

خونریزی و آسیب کمتر

لیزرها بسیار دقیق تر از مته ها هستند ، به این معنی که آسیب و خونریزی کمتری وجود دارد. بنابراین پس از انجام لیزر ریشه ، زمان بهبودی شما معمولاً بسیار کوتاهتر از روش قدیمی است.

عفونت کمتر

از آنجا که لیزرها بسیار دقیق هستند ، اطمینان می دهند که تمام بافت بیمار از داخل دندان خارج می شود. این میزان عفونت را پس از عمل کاهش می دهد ، که نتیجه بهتری را تضمین می کند.

مراقبت های بعد از درمان ریشه

تا ۱ ساعت پس از درمان از میل نمودن خوراکی های جویدنی خودداری فرمایید .
ممکن است تا دو هفته پس از درمان ریشه دندان درد داشته باشید در این صورت می توانید از داروی ضد درد طبق تجویز دندانپزشک خود استفاده نمائید و در صورت عدم تسکین درد به دندانپزشک خود مراجعه نمائید .
تورم در ناحیه دندان درمان ریشه شده امری طبیعی است و در صورت بروز ، جهت دریافت آنتی بیوتیک مناسب به دندانپزشک خود مراجعه نمائید و از مصرف دارو بدون تجویز خودداری فرمایید .
ممکن است تا حدود یک ماه پس از درمان ریشه هنگام جویدن احساس فشار و درد داشته باشید این حساسیت به مرور زمان رو به کاهش می رود . در صورت تداوم و یا افزایش درد به دندانپزشک خود مراجعه نمائید .
دندانی که درمان ریشه میشود شکننده است از فشار وارد کردن به ناحیه دندان خودداری فرمائید و جهت جلوگیری از شکستن دندان نسبت به روکش کردن آن اقدام نمائید .
در ایده آل ترین شرایط حدود ۸۰ درصد احتمال موفقیت درمان ریشه وجود دارد در صورت عدم موفقیت بنا به تشخیص دندانپزشک درمان ریشه مجدد و یا جراحی ریشه انجام خواهد شد .

مزایای عصب کشی دندان

حفظ دندان طبیعی با کمک عصب‌کشی مزایای بسیاری دارد:
جلوگیری از کاهش توانایی جویدن
جلوگیری از کاهش نیروی بایت و حفظ حس طبیعی دندان‌ها