ماندگاری ایمپلنت

عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟؟

 

یکی از سوالاتی که متقاضیان ایمپلنت میپرسند این است که عمر ایمپلنت دندان چقدر است و تا چه زمانی در دهان آنها باقی می ماند؟؟
این نگرانی کاملا به جاست. با توجه به نوع درمان ایمپلنت، این نگرانی وجود دارد که بعد از چه مدت مجددا نیاز به این درمان به وجود خواهد آمد.
در این مطلب قصد داریم تا عوامل موثر بر عمر ایمپلنت را توضیح دهیم.

مهارت دندانپزشک

مهمترین عامل در درمان ایمپلنت، مهارت دندانپزشک است. این موضوع نه فقط در مورد طول عمر ایمپلنت، بلکه در مورد پروسه درمان هم بسیار مهم است. بدون شک اگر دندانپزشک مهارت کافی نداشته باشد درمان با درد همراه خواهد بود بعد از درمان لثه دچار مشکل خواهد شد و اتفاقات دیگر. پس حتما در انتخاب دندانپزشک خود دقت کنید.

برند ایمپلنت

برندهای مختلف طول عمرهای مختلفی دارند. به عنوان مثال، بعضی برندهای آمریکایی، محصول خود را تا آخر عمر ضمانت میکنند. اگر مشکلی برای ایمپلنت پیش بیاید در هرجای دنیا میتوانید آن را رایگان درمان و تعویض کنید. برندهای اروپایی هم بیش از 25 سال را برای ایمپلنت های خود در نظر میگیرند. برندهای کره ای هم تا 20 سال را معمولا عمر میکنند. اما فقط برند و کشور سازنده مطرح نیست و عوامل دیگری هم در این موضوع دخیل هستند.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  مشکلات پس از روکش کردن دندان

ایمپلنت مادام العمر

 

وضعیت سلامت بیمار

یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده در عمر ایمپلنت، وضعیت سلامت بیمار است. افرادی که دارای بیماری های خاصی مثل دیابت، فشار خون، پوکی استخوان، سرطان، ضعف سیستم ایمنی بدن، تالاسمی، هموفیلی، نارسایی های قلبی و … هستند نمیتوانند هر نوع ایمپلنتی را استفاده کنند. این بیماری ها به طور مستقیم در موفقیت یا عدم موفقیت درمان تاثیر دارد.
این عزیزان باید قبل از شروع درمان ایمپلنت، آزمایش های لازم را انجام دهند و با پزشک خود نیز مشورت کنند.

رعایت بهداشت دهان و دندان

یک عامل بسیار مهم و تاثیر گذار در طول عمر ایمپلنت، رعایت بهداشت دهان و دندان است. ایمپلنت هم مانند دندان واقعی نیاز به مراقب دارد. مسواک، نخ دندان و دهانشویه باید استفاده شود. اگر این موارد رعایت نشود حتی ممکن است ایمپلنت های آمریکایی که ضمانت مادام العمر دارند هم، خیلی زود دچار مشکل شوند.

میزان تراکم و سلامت استخوانی فک

ایمپلنت های دندانی در درون استخوان فک قرار داده می شوند و مانند ریشه دندان به آن جوش می خورند. حال این همبستگی هر چه بهتر باشد و میزان استحکام استخوان فرد بیشتر باشد، پایه ایمپلنت با دوام تر خواهد بود.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  جرم گیری دندان و هرآنچه باید قبل از جرم گیری دندان بدانید!

مراقبت های فردی

بیماری که جراحی کاشت ایمپلنت انجام میدهد باید مراقبت های لازم را بعد از آن انجام دهد. جلوگیری از ضربه های محکم به ناحیه ایمپلنت و رعایت نکات معمولی مثل نشکستن اشیا صفت با دندان ایمپلنت (بادام، گردو و … ).

مراقبت های بعد از ایمپلنت

یکی دیگر از عوامل موثر بر طول ایمپلنت مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت است. منظور کارهایی که بلافاصله بعد از جراحی باید انجام داد یا نباید انجام داد.
بلافاصله بعد از جراحی نباید غذای داغ یا خیلی گرم خورد. باید ناحیه ایمپلنت شده را کمپرس سرد قرار داد. همچنین حتما باید داروهایی که توسط دندانپزشک تجویز میشود را مصرف کرد تا ناحیه ایمپلنت شده دچار عفونت نشود. نخ های بخیه هم بسیار مهم است. نباید فعالیتی انجام داد تا نخ های بخیه باز شوند. فعالیت سنگین ورزشی هم تا چند روز ممنوع است.

معاینات نوبه ای

بعد از جراحی ایمپلنت، مراقبت های بعد از آن، رعایت بهداشت دهان و دندان و سایر موارد گفته شده کاری که باید انجام شود معاینات نوبه ای است. دندان ایمپلنت شده باید هر سال یکبار توسط دندانپزشک معاینه شود. این موضوع بسیار مهم استو مخصوصا اگر بیمار زیاد اهل رعایت بهداشت نباشد.
همانطور که گفته شد ایمپلنت هم مثل دندان واقعی نیاز به مراقبت دارد. همانطور که برای چکاپ دندان های طبیعی باید هر شش ماه یا حداکثر یک سال یکبار به دندانپزشک مراجعه کرد برای ایمپلنت هم باید همینکار را انجام داد. معاینات نوبه ای ایمپلنت معمولا توسط بیماران جدی گرفته نمیشود. اما باید به آن توجه کرد.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  عفونت لثه چه ارتباطی با بیماری آلزایمر دارد؟

حرف آخر
ایمپلنت درمانی مادام العمر است. با اینکه برای برندهای مختلف ایمپلنت طول عمرهای مشخصی گفته شده اما این به این معنی نیست که بلافاصله بعد از رسیدن به این زمان ایمپلنت باید تعویض شود. رعایت موارد گفته شده باعث میشود که حتی ایمپلنت های کره ای هم تا پایان عمر بدون هیچ مشکلی در دهان باقی بمانند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp