ایمپلنت دندان جلو

ایمپلنت دندان جلو | مزایا، روش انجام و معایب + هزینه

ایمپلنت دندان جلو، ظاهری زیبا و اعتماد به نفس بالا به فرد میدهد. فرد باید استخوان فک سالم داشته باشد و عفونت دهانی نداشته باشد. این روش کمترین میزان عوارض جانبی را دارد.

از دست دادن دندان اصلاً خوشایند نیست خصوصاً زمانی که این اتفاق برای یکی از دندان های جلو افتاده باشد. با اینکه افتادن یکی از دندان های جلو در میان کودکان ممکن است ظاهری بامزه برای کودک ایجاد کند اما در بزرگسالان از دست دادن دندان های جلو بر زیبایی لبخند و عملکرد فرد هنگام غذا خوردن تأثیر منفی میگذارد. زیبایی لبخند به وجود دندان های جلو وابسته است بنابراین از دست دادن تنها یکی از این دندان ها کافی است تا نبود آن در هنگام لبخند زدن کاملاً مشخص باشد و نتوان آن را پنهان کرد. به محض افتادن یا شکستن دندان جلو باید به دنبال راهی برای پر کردن فضای خالی ایجاد شده باشید تا بتوانید لبخند زیبای از دست رفته تان را به دست آورید. افتادن دندان ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد مثلاً عدم رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان، وارد شدن ضربه به دندان یا تصادف، به هر حال دندانپزشکان برای حل این مشکل استفاده از ایمپلنت های دندانی را پیشنهاد میکنند.

ایمپلنت دندان جلو دقیقاً ظاهری مشابه دندان طبیعی دارد زیرا به گونه ای طراحی و ساخته میشود که درست مانند دندان طبیعی بخشی از آن داخل لثه قرار بگیرد و باقی آن از لثه بیرون بیاید. در نتیجه تشخیص ایمپلنت دندان از دندان طبیعی بسیار کار سختی است. البته ایمپلنت دندان جلو ممکن است از دندانی که از دست داده اید هم زیباتر باشد خصوصاً زمانی که دندان از دست رفته دارای پوسیدگی یا عفونت بوده است.

 

در این مقاله با مزایا، انواع و عوارض ایمپلنت دندان جلو و افرادی که میتوانند از این درمان بهره ببرند آشنا میشویم. اگر قصد دارید دندان جلوی خود را ایمپلنت کنید حتماً به دندانپزشکی مراجعه کنید که مجرب و ماهر باشد و با انواع روش های ایمپلنت دندان و نحوه مدیریت و رفع عوارض پس از درمان آشنا باشد. به این ترتیب احتمال بروز مشکل و عوارض جانبی کاهش میابد و مدت زمان لازم برای بهبودی پس از درمان کوتاه تر میشود.

ایمپلنت دندان جلو

مزایای ایمپلنت دندان جلو 

از مزایای ایمپلنت دندان جلو میتوان به این موارد اشاره کرد:

  • علاوه بر ظاهر کاملاً طبیعی ایمپلنت، عملکرد آن در گاز زدن و جویدن به خوبی دندان طبیعی است.
  • مراقبت از ایمپلنت کار ساده ای است، به راحتی میتوان آن را مسواک زد و نخ دندان کشید.
  • ایمپلنت دندان جلو از دندان های مجاور خود محافظت میکند.
  • در طولانی مدت، ایمپلنت دندان جل راه حلی بسیار مقرون به صرفه است.
  • جراحی ایمپلنت دندان جلو برای یک دندان، بسیار سریع و نسبتاً راحت انجام میشود.
  • نتیجه درمان قابل پیش بینی و ماندگاری آن نیز بالا است.
  • ترمیم عملکرد دندان، که با دندان های طبیعی نیز برابری میکند.
  • درصد موفقیت بالای درمان و کم بودن احتمال بروز عوارض.
  • در مقایسه با دندان مصنوعی تک دندانی داشتن ایمپلنت خوشایندتر و راحت تر است.
  • برخلاف پل دندانی و پروتز دندانی، ایمپلنت دندانی با تحلیل رفتن استخوان مقابله میکند و سلامت استخوان فک را نیز بهبود میدهد.

دلایل نیاز به ایمپلنت دندان جلو

ایمپلنت دندان جلو به کسانی پیشنهاد میشود که استخوان فکشان از سلامت کلی و تراکم استخوانی خوبی برخوردار است. ایمپلنت دندان جلو درمانی مناسب است اگر:

  • به علت پوسیدگی شدید دندان جلو باید آن را بکشید.
  • دندان جلوی خود را بر اثر تصادف یا وارد شدن ضربه به دهانتان از دست داده اید.
  • عصب کشی دندانتان ناموفق بوده است یا تاج دندانتان آسیب دیده.
  • دندان جلویتان دچار ترک خوردگی یا شکستگی شدید شده است.

با توجه به اینکه موفقیت آمیز بودن ایمپلنت دندان جلو تنها به این بستگی دارد که ایمپلنت به خوبی به استخوان متصل شود تا ساپورت کافی برای داشتن عملکرد درست ایمپلنت مهیا شود، وضعیت سلامت کلی، عادات و سبک زندگی شما بر روی این مسئله تأثیر مهمی دارد. مواردی همچون ابتلا به دیابت کنترل نشده، اعتیاد به الکل، مصرف دخانیات، ابتلا به بیماری لثه و پوکی استخوان از جمله موارد تأثیرگذار بر این مسئله هستند. هنگام مراجعه به دندانپزشک، ابتدا دندانپزشک یک معاینه کامل انجام میدهد و وضعیت سلامت فعلی شما را بررسی میکند تا تشخیص دهد آیا ایمپلنت دندان جلو برای شما مناسب است یا خیر.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  مراحل ایمپلنت دندان: مدت زمان جراحی و مدت زمان بهبود

 

ایمپلنت دندان جلو برای چه کسانی مناسب است؟

پیش از کاشت ایمپلنت دندان جلو یکی از ملاحظات مهم، بررسی کیفیت و حجم توده استخوان فک در ناحیه مورد نظر است. برای کاشت ایمپلنت دندان به استخوان سالمی نیاز است که بتواند ایمپلنت را در جای خود محکم و ثابت نگه دارد. به طور طبیعی در فک انسان ها در ناحیه دندان های جلویی به اندازه بخش های عقب تر استخوان وجود ندارد.

ایمپلنت دندان جلو معمولاً برای اکثر افراد درمانی مناسب است. البته لازم است که دندان ها و فک فرد به پایان دوره رشد خود رسیده باشند. کودکانی که دندان های دائمی خود را بر اثر ضربه یا تصادف از دست میدهند یا به صورت مادرزادی فاقد دندان هستند باید تا پایان سن ۱۸ سالگی یا بیشتر صبر کنند.

دندانپزشک ابتدا از فک شما عکس میگیرد و ممکن است برای تقویت ناحیه تحت درمان به شما پیوند استخوان را پیشنهاد دهد تا فک بتواند تا سال ها از ایمپلنت دندان به خوبی حمایت کند.

همچنین دندانپزشک پیشینه پزشکی، وضعیت سلامت دندان ها و سبک زندگی شما را بررسی میکند تا از موفقیت آمیز بودن درمان اطمینان حاصل کند. مواردی که بررسی میشوند عبارتند از مصرف تنباکو (در میان افرادی که دخانیات مصرف نمیکنند نرخ موفقیت درمان بیشتر ۹۵% است، اما در افراد سیگاری نرخ موفقیت به ۸۵% کاهش میابد) و میزان سلامت لثه ها که در بهبودی پس از درمان و ماندگاری ایمپلنت ها تأثیر بسیاری دارد.

حتی با وجود محدودیت هایی که اشاره شد، به طور کلی در اکثر افراد ایمپلنت های دندانی لبخندی زیبا برای فرد ایجاد میکنند. ایمپلنت دندانی میتواند با پر کردن جای خالی دندان جلوی از دست رفته، زیبایی از دست رفته لبخندتان را برایتان جبران کند.

تا زمانی که ایمپلنت تان آماده شود از پروتز موقت دندان برای شما استفاده میشود. کسانی که میخواهند ایمپلنت دندانی بکارند اما نمیخواهند از پروتز موقت استفاده کنند، باید سلامت دهان و دندان و پیشینه پزشکی شان از وضعیت خوبی برخوردار باشد. مبتلایان به بیماری پریودنتال فعال یا مشکلات دیگر دهان و دندان نمیتوانند ایمپلنت دندانی بکارند.

نحوه کاشت ایمپلنت دندان جلو

دندانپزشک بیمار را معاینه میکند تا تشخیص دهد چه درمانی برای او مناسب تر است. همچنین برای تشخیص بهتر نیاز به دانستن پیشینه پزشکی و دندانپزشکی بیمار و جزئیات مربوط به دارو های مصرفی او دارد زیرا ممکن است برخی از دارو ها بر روند درمان بیمار تأثیر منفی بگذارند. معمولاً دندانپزشک روند کلی درمان را به طور کامل با بیمار در میان میگذارد و تخمینی کلی از هزینه کاشت ایمپلنت دندان جلو را در اختیار بیمار قرار میدهد. پس از انجام آزمایش های لازم، قیمت کل درمان به بیمار اطلاع داده میشود. عواملی همچون کشیدن دندان از کار افتاده یا در صورت نیاز، انجام پیوند استخوان فک میتواند بر هزینه نهایی درمان تأثیر بگذارد.

آزمایش های لازم برای تشخیص مشکل

به آزمایش هایی همچون سی تی اسکن نیاز دارید تا تصویر سه بعدی دقیقی از دندان ها و فک شما ایجاد شود. همچنین دندانپزشک ممکن است برای معاینه دقیق تر دندان هایتان به عکس پانوراما دو بعدی با اشعه ایکس نیاز داشته باشد. این آزمایش ها برای کمک به بررسی دقیق تر وضعیت سلامت استخوان فک انجام میشود تا دندانپزشک بتواند تشخیص دهد که آیا ایمپلنت دندانی برای فرد مناسب است یا خیر. همچنین ممکن است برای ایجاد روند درمان مناسب تر برای هر بیمار، دندانپزشک از دندان های بیمار قالب سازی انجام دهد.

 

برنامه ریزی جراحی ایمپلنت

اطلاعاتی که دندانپزشک از نتایج آزمایش ها به دست می آورد در برنامه ریزی جراحی ایمپلنت بیمار به کار میروند. دندانپزشک تشخیص میدهد بهترین سیستم برای ایمپلنت چیست و ایمپلنت در چه عمق و با چه زاویه ای باید در فک قرار بگیرد. نتایج عکس برداری های انجام شده نشان میدهند که ایمپلنت پس از ترمیم کامل چه گونه به نظر می آید. این تصاویر برای اطمینان از زیبایی و عملکرد دندان ایمپلنت شده بسیار حائز اهمیت هستند.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  ایمپلنت نکنید

اگر نیاز دارید دندان جلوی خود را بکشید در برخی موارد این امکان وجود دارد که حین جراحی ایمپلنت این کار را انجام داد و بلافاصله پست ایمپلنت را جایگزین دندان کشیده شده کرد.

همچنین، در صورت نیاز به پیوند استخوان در بیشتر موارد میتوان همزمان با ایمپلنت دندان مقداری از مواد پیوند استخوان را نیز قرار داد. دندانپزشک درباره تمام این موارد با شما صحبت خواهد کرد بنابراین پیش از شروع جراحی خواهید دانست در طول جراحی چه کارهایی قرار است انجام شود. پس از اینکه تمام برنامه ریزی ها انجام شد، یک استنت (stent) جراحی برای استفاده حین ایمپلنت دندان ایجاد میکنند. این استنت در واقع نوعی راهنما یا الگوی جراحی است که هنگام جراحی روی لثه قرار داده میشود.

ایمپلنت دندان جلو

کاشت ایمپلنت دندان جلو

معمولاً کاشت ایمپلنت دندان جلو یک ساعت یا کمتر زمان میبرد و هنگام انجام آن از بی حسی موضعی استفاده میشود. برنامه ریزی هایی که پیش از شروع جراحی انجام میشوند کمک میکنند تا این درمان سریع و راحت انجام شود و بهبودی پس از جراحی نیز سریعتر و راحتتر به دست آید.

برخی اوقات هیچ اقدامی انجام نمیدهند و میگذارند ایمپلنت دندان جلو خود به خود بهبود یابد یا یک healing cap در ناحیه مورد نظر قرار داده میشود تا به بافت اطراف ایمپلنت شکل بدهد. در سایر موارد ایمپلنت دندان را بلافاصله پس از جراحی میکارند. مهم نیست که کدام یک از گزینه های بالا را که انتخاب میکنید زیرا دندانپزشک حین ترمیم دندان جلوی شما برایتان دندان موقت ایجاد کند.

متصل کردن پروتز دندان به ایمپلنت

اگر به پروتز دندان موقت نیاز دارید دندانپزشک ممکن است به صورت موقت برایتان پل دندان (bridge) یا فلیپر (flipper) دندان نصب کند. این کار تضمین میکند که ایمپلنت در بهبودی و جوش خوردن با استخوان اطراف خود به مشکل نمیخورد. معمولاً از پروتز های موقت استفاده میکنند تا بلافاصله پس از جراحی روکش دندان را به ایمپلنت متصل کنند. پروتز موقت دندان تنها با هدف زیبایی ساخته شده است و مقاومت کافی ندارد.

به علت مقاومت پایین پروتز دندان موقت، نمیتوانید با آن گاز بزنید و بجوید، اما این پروتز میتواند زیبایی ظاهری را تا پایان بهبودی ایمپلنت برایتان ایجاد کند. پس از بهبودی کامل، روکش دائمی دندان را روی ایمپلنت دندانی قرار میدهند. این روکش های دندان به صورت دست ساز ساخته میشوند تا علاوه بر زیبایی و استحکام، عملکردی به خوبی دندان های طبیعی داشته باشند.

پس از جراحی ایمپلنت دندان جلو چه انتظاراتی میتوان داشته باشید؟

با توجه به اینکه جراحی ایمپلنت خیلی سریع و نسبتاً غیرتهاجمی انجام میشود، بعد از این جراحی میتوانید با گذشت مدت کوتاهی به فعالیت های روزمره تان بازگردید. هرگونه ناراحتی پس از این جراحی معمولاً جزئی و خفیف است و با مصرف مسکن های بدون نسخه میتوان آن را کنترل کرد. بسیاری از افراد پس از جراحی ایمپلنت تک دندان هیچ دردی تجربه نمیکنند.

برای مراقبت از ایمپلنت دندانی دندانپزشک رعایت برخی نکاتی را به شما توصیه خواهد کرد همچون استفاده از دهانشویه ضدمیکروبی تا یک هفته یا بیشتر.

همچنین در صورت نیاز، دندانپزشک برایتان آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. پروتز دندان باید در طول بهبودی تان دست نخورده باقی بماند بنابراین در این مدت لازم است تنها غذاهای خاصی را مصرف کنید تا مشکلی ایجاد نشود.

جراحی ایمپلنت دندان جلو سریع و نسبتاً راحت است. ایمپلنت دندان جلو راه حلی با ماندگاری بالا برای دندان جلوی از دست رفته به شمار میرود.

مراقبت از ایمپلنت تک دندانی کار ساده ای است اما لازم است حتماً روزانه دو بار به طور کامل دندان هایتان را مسواک بزنید و یک بار نخ دندان بکشید. با اینکه خود ایمپلنت دندانی جسمی بی جان است اما توسط یک بافت زنده احاطه شده که میتواند عفونی شود.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  علت لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟

 

معایب ایمپلنت دندان جلو 

مشکلات ایمپلنت دندان جلو عبارتند از:

  • این درمان ممکن است از دیگر روش های جبران دندان از دست رفته گرانتر باشد.
  • پل دندانی برای افرادی که دندانهای مجاور دندان از دست رفته شان دچار پوسیدگی شدید است ممکن است مناسب تر باشد زیرا پل دندانی دندان های پوسیده مجاور را نیز ترمیم و حفظ میکند.

ایمپلنت دندان جلو

هزینه ایمپلنت دندان جلو 

هزینه ایمپلنت دندان جلو در موارد مختلف متفاوت است. برخی بیماران تنها به یک ایمپلنت دندان جلو نیاز دارند در حالی که افراد دیگر ممکن است به علت از دست دادن چند دندان به بیش از یک ایمپلنت دندان نیاز داشته باشند. البته این تنها هزینه خود ایمپلنت دندانی است و هزینه های دیگری نیز وجود دارند، از جمله هزینه مربوط به:

  • روکش دندان که میتواند مخصوص نیاز فرد به صورت سفارشی و یا با قالب های پیش فرض ساخته شود.
  • اباتمنت (abutment) دندان (اتصال دهنده ایمپلنت و روکش دندان به یکدیگر).
  • کشیدن دندان و ریشه دندان.
  • ویزیت دندانپزشک.
  • مراقبت های پیش از جراحی.
  • مراقبت های پس از جراحی.

توجه داشته باشید که شرکت های بیمه سلامت هزینه ایمپلنت دندان جلو را پوشش نمیدهند.

سؤالات متداول

 

ایمپلنت دندان جلو چقدر درد دارد؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که دندانپزشک برای بی حس کردن اعصاب اطراف ناحیه تحت درمان از بی حس کننده موضعی استفاده میکند. پس از بی حس شدن این اعصاب، میتوانید انتظار داشته باشید هیچ دردی حین جراحی ایمپلنت تجربه نکنید. ممکن است گاهی احساس فشار در آن ناحیه داشته باشید اما نباید حس درد و ناراحتی برایتان به همراه داشته باشد.

ایمپلنت دندان جلو چگونه به نظر میرسند؟‌

ایمپلنت دندان جلو دقیقاً شبیه به دندان جلوی طبیعی تان به نظر میرسد، زیرا طوری طراحی شده که از لثه بیرون بیاید و ظاهری یکسان با دندان واقعی داشته باشد. به همین علت تشخیص اینکه این دندان یک دندان طبیعی نیست کار دشواری خواهد بود. البته ایمپلنت دندان جلو ممکن است حتی از دندان طبیعی از دست رفته نیز زیبا تر باشد مخصوصاً زمانی که جایگزین یک دندان پوسیده یا عفونی شده است.

معایب ایمپلنت دندان جلو چیست؟ 

ایمپلنت دندان جلو با خطرات و عوارض احتمالی همراه است همچون عفونت،‌ آسیب رسیدن به دیگر دندان ها، تأخیر در بهبودی استخوان پس از جراحی، آسیب عصبی، خونریزی طولانی، شکستن استخوان فک و … . اگر این خطرات را میپذیرید ایمپلنت دندان برای شما مناسب است.

ایمپلنت دندان جلو چقدر زمان میبرد؟ 

جراحی ایمپلنت ۱-۲ ساعت زمان میبرد. بهبودی پس از جراحی نیز ۳-۶ ماه طول میکشد. در این مدت، ایمپلنت با بافت استخوانی فک ادغام میشود. ایمپلنت دندانی را از آلیاژ تیتانیوم میسازند. این ماده را به عنوان جایگزین مفصل نیز به کار میبرند.

آیا میتوان هردو دندان جلو را ایمپلنت کنم؟‌

بله، ایمپلنت دندانی در واقع جایگزین ریشه و تاج دندان جلوی از دست رفته میشود و علاوه بر ماندگاری و استحکام بالا، عملکرد بسیار خوبی در جویدن و گاز زدن دارد. در صورت رعایت صحیح و منظم بهداشت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک، ایمپلنت های دندانی تا سالها برایتان ماندگار است.

بهترین جایگزین برای دندان جلوی از دست رفته چیست؟ 

میان تمام راه حل های جبران دندان جلوی از دست رفته،‌ بهترین گزینه ایمپلنت دندان جلو است. ایمپلنت دندان جلو در واقع جایگزین کل دندان از جمله ریشه و تاج دندان میشود و استحکام و عملکرد بسیار خوبی در گاز زدن و جویدن دارد و لبخندی زیبا برایتان ایجاد میکند.

منبع : hakimdc.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp