عوارض ایمپلنت دندان

عوارض ایمپلنت دندان: چه موقع باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

با وجود اینکه جراحی ایمپلنت دندان موفقیت بالایی دارد اما برای همه مناسب نیست. همچنین پتانسیل ایجاد عوارض طولانی مدت را دارد. ایمپلنت دندان جایگزین طولانی مدت برای دندان های از دست رفته است. خود ایمپلنت یک پیچ تیتانیومی است که جراح دندانپزشک آن را به استخوان فک وصل می‌کند. در عرض چند هفته ایمپلنت و استخوان فک با هم ترکیب می‌شوند. پس از جوش خوردن ایمپلنت و استخوان می‌توان یک دندان مصنوعی یا تاج را روی آن قرار داد. این مقاله شما را به عوارض احتمالی و مشکلات طولانی مدتی که می‌تواند در اثر جراحی ایمپلنت دندان ایجاد شود آشنا می‌کند و اطلاعاتی در مورد میزان موفقیت ایمپلنت به شما ارائه می‌دهد. هر زمان که می‌خواهید ایمپلنت را جایگزین دندان های از دست رفته کنید باید به یک دندانپزشک باتجربه و ماهر که با روش درمان و نحوه کنترل عوارض آشنا است، مراجعه کنید. این کار خطرات و عوارض جانبی و همچنین زمان بهبودی را کاهش می‌دهد.

عوارض احتمالی جراحی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان عوارض احتمالی دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

مشکلات شایع

در زیر برخی از مشکلات شایع که ممکن است پس از جراحی ایمپلنت دندان ایجاد شود، آورده شده است.

عفونت از عوارض ایمپلنت اشتباه

افراد باید از ایمپلنت های دندانی خود مراقبت کنند تا خطر عفونت را کاهش دهند. عمل کردن به توصیه های جراح دندان درباره مراقبت های بعد از عمل بسیار مهم است. درمان عفونت به شدت و محل عفونت بستگی دارد. به عنوان مثال عفونت باکتریایی لثه برای درمان ممکن است به آنتی بیوتیک یا پیوند بافت نرم لثه نیاز داشته باشد در حالی عفونت باکتریایی استخوان ممکن است نیاز به برداشتن بافت استخوانی عفونی و احتمالا ایمپلنت و در نهایت پیوند استخوان و بافت نرم داشته باشد.

پس رفت لثه

در برخی موارد ممکن است بیمار متوجه شود که بافت لثه در اطراف ایمپلنت شروع به عقب نشینی می‌کند. این وضعیت می‌تواند منجر به التهاب و درد شود. برای جلوگیری از برداشتن ایمپلنت باید فورا به دندانپزشک مراجعه کنید.

ایمپلنت شل

در چند هفته اول پس از جراحی ایمپلنت در حال ترکیب شدن با فک است که به آن فرایند جوش خوردن گفته می‌شود. این مرحله در موفقیت نتایج طولانی مدت بسیار مهم است. این روند می‌تواند چندین ماه طول بکشد. اگر ایملپنت به استخوان جوش نخورد ممکن است جراح ایمپلنت را خارج کند. شاید این امکان وجود داشته باشد که بیمار پس از بهبودی ناحیه آسیب دیده مجددا مراحل درمان را از سر بگیرید.

آسیب عصبی یا بافتی

گاهی اوقات ممکن است جراح دندان به طور ناخواسته ایمپلنت دندانی را خیلی نزدیک عصب قرار دهد. این وضعیت می‌تواند باعث بی حسی طولانی مدت، گزگز یا درد شود. آسیب عصبی ناشی از جراحی ایمپلنت دندان بر روی کیفیت زندگی بیمار تاثیر می‌گذارد.

یک مشکل عصبی یا بافتی نیاز به درمان فوری دارد. آسیب به عصب آلوئولار تحتانی (IAN) در فک پایین می‌تواند بسیار جدی باشد. برخی از علائم احتمالی IAN عبارتند از:

• بی حسی مداوم در اطراف ایمپلنت از جمله لب پایین و چانه
  • درد یا ناراحتی مداوم
  • گزگز و سوزش در لثه و پوست
پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  ایمپلنت فوری

مشکلاتی که کمتر شایع هستند

جراحی ایمپلنت دندان ممکن است منجر به برخی مشکلات شود که کمتر شایع هستند. مانند: مشکلات سینوسی و آسیب به خود ایمپلنت دندان.

مشکلات سینوسی

ایمپلنت های دندانی فک بالا ممکن است به داخل حفره های سینوس بیرون زده شود و باعث تورم سینوس ها شوند. به این وضعیت سینوزیت گفته می‌شود.

برخی از علائم احتمالی سینوزیت عبارتند از:

• درد، حساسیت یا تورم در اطراف گونه ها، چشم ها یا پیشانی
  • مخاط بینی سبز یا زرد
  • گرفتگی بینی
  • کاهش حس بویایی
  • سردردهای سینوسی
  • دندان درد
  • داغی

آسیب ناشی از فشار بیش از حد

فشار یا ضربه بیش از حد می‌تواند باعث ترک خوردن یا لق شدن ایمپلنت دندان شود. برخی از افراد ممکن است بدون اینکه متوجه باشند فشار بیش از حدی به ایمپلنت های خود وارد کنند. به عنوان مثال برخی از افراد هنگام خواب دندان قروچه می‌کنند. افرادی که این مشکل را دارند باید از محافظ دهان برای جلوگیری از آسیب به ایمپلنت و همچنین دندان های طبیعی خود استفاده کنند.

مشکلات بلند مدت

پری ایمپلنت نوعی بیماری لثه است که باعث از بین رفتن استخوان حمایت کننده ایمپلنت می‌شود. این وضعیت ناشی از التهاب مزمن در محل قرار گیری ایمپپلنت است. پیشرفت پری ایمپلنت و مشخص شدن علائم آن ممکن است حدود ۵ سال طول بکشد. این علائم شامل خونریزی یا تورم در اطراف محل قراری گیری ایمپلنت دندانی است.

همچنین در برخی موارد ممکن است بدن ایمپلنت را پس بزند. محققان در حال بررسی خطرات استفاده از ایمپلنت های دندانی ساخته شده از تیتانیوم یا فلزات دیگر هستند. برخی از افراد به فلزات حساسیت دارند در نتیجه بدن آنها کاشت فلزی را پس می‌زند. محققان توصیه میکنند که افراد قبل از کاشت ایمپلنت بهتر است آزمایش حساسیت فلز انجام دهند.

مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت دندان

جراحی ساده ایمپلنت دندان معمولا فقط نیاز به بی حسی موضعی دارد بنابراین اکثر افراد زمان بهبودی نسبتا کوتاهی خواهند داشت.

با این حال برخی از افراد ممکن است علائم زیر را پس از جراحی ایمپلنت دندان تجربه کنند:

• درد در اطراف ایمپلنت دندان
  • خونریزی جزئی
  • کبودی لثه یا پوست
  • تورم لثه یا صورت

دندانپزشک یا جراح دهان به بیمار توصیه می‌کند که پس از عمل استراحت کافی داشه باشد. آنها همچنین ممکن است یک رژیم غذایی موقت حاوی غذاهای نرم و استفاده از کیسه یخ روی ناحیه اسیب دیده را برای کاهش التهاب و تورم توصیه کنند.

میزان ناراحتی ممکن است در بیماران مختلف یکسان نباشد و بسته به تعداد ایمپلنت ها متفاوت است. استفاده از ایبوپروفن و استامینوفن معمولا برای کاهش درد کافی خواهد بود. مصرف داروهای ضد درد معمولا ۲ تا ۳ روز پس از عمل ضروری است.

میانگین زمان بهبودی پس از جراحی ایمپلنت دندان از حدود ۲ ماه تا ۶ ماه متغیر است. هنگامی که روند بهبودی کامل شد جراح میتواند دندان را روی ایمپلنت قرار دهد.

چه کسانی می‌توانند جراحی ایمپلنت دندانی انجام دهند؟

یکی از مشکلات بسیار مهم ایمپلنت های دندانی این است که برای همه افراد مناسب نیست. برای کاشت ایمپلنت دندان شما باید از سلامت کلی خوبی برخوردار باشید. شما همچنین باید لثه های سالمی داشته باشید تا از ایمپلنت دندان حمایت کنند. ایمپلنت های دندانی برای کودکان مناسب نیست چون استخوان های صورت کودکان هنوز در حال رشد است.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  دلایل کشیدن دندان

میزان موفقیت جراحی ایمپلنت دندان

گاهی اوقات ممکن است ایمپلنت دندان موفقیت آمیز نباشد. دندانپزشکان شکست ایمپلنت را به یکی از دو دسته زیر تقسیم می‌کنند: شکست زود رس (که قبل از گذاشتن ایمپلنت اتفاق می افتد) یا شکست دیررس (که مدتی پس از قرار دادن ایمپلنت ها اتفاق می افتد). میزان موفقیت ایمپلنت دندان حدود ۹۵ درصد است. با این حال ممکن است شرایط زیر باعث عدم موفقیت ایمپلنت دندان شود:

• افراد سیگاری
  • افراد مبتلا به دیابت
  • افراد مبتلا به بیماری لثه
  • افرادی که در ناحیه فک پرتو درمانی کرده اند.
  • افرادی که داروهای خاصی مصرف می‌کنند.

مراقبت از ایمپلنت دندان

بهترین راه برای موفقیت آمیز بودن ایمپلنت دندان، عمل کردن به توصیه های مراقبتی بعد از درمان است. شما باید پس از جراحی ایمپلنت دندان، از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم پرهیز کنید و حداقل تا چند روز غذاهای نرم بخورید. همچنین باید ۲ تا ۳ روز برای جلوگیری از افزایش جریان خون و ابتلا به تورم از انجام ورزش های سنگین پرهیز کنید.

ایمپلنت و بافت های اطراف آن همچون دندان های طبیعی باید به طور منظم تمیز شوند. شما باید حداقل روزی یک بار پس از بهبودی لثه نخ دندان بکشید و برای تمیز کردن قسمت هایی که دسترسی به آنها دشوار است از مسواک های بین دندانی استفاده کنید. شما همچنین باید معاینات منظم دندانپزشکی برای تمیز کردن نواحی زیر خط لثه داشته باشید. افرادی که سیگار می‌کشند بهتر است سیگار را ترک کنند چون ترک سیگار خطر عوارض ناشی از جراحی ایمپلنت را کاهش می‌دهد.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

پس از جراحی ایمپلنت دندان ممکن است دندانپزشک به منظور کمک به جلوگیری از عفونت برای شما آنتی بیوتیک تجویز کند. همچنین ممکن است فردی برای کمک به کاهش درد به مسکن های بدون نسخه یا با نسخه نیاز داشته باشد. هر گونه تورم یا کبودی تا چند روز بعد از جراحی برطرف می‌شود اما اگر درد و تورم بیشتر از یک هفته ادامه داشته باشد شما باید برای معاینه مجدد به دندانپزشک مراجعه کنید. روند بهبودی اولیه چند هفته طول میکشد و ادغام استخوانی کامل ممکن است ماه ها طول بکشد. اگر ایمپلنت های دندانی تکان میخورد یا درد آن تا چند هفته ادامه داشت باید به دندانپزشک مراجعه کنید. برای جلوگیری از عوارض باید سریعا به آنها رسیدگی کنید.

نکته

جراحی ایمپلنت دندان برای همه مناسب نیست. جراح باید ابتدا به طور کامل وضعیت دهان و دندان شما را معاینه کند تا مطمئن شود که شما کاندید مناسبی برای ایمپلنت دندان هستید یا خیر. میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی حدود ۹۵ درصد است و کیفیت زندگی شما را بالا می‌برد. با این حال ایمپلنت های دندانی ممکن است عوارضی مانند عفونت، تحلیل لثه و آسیب عصبی و بافتی ایجاد کند. در صورت بروز علائم نگران کننده پس از جراحی ایمپلنت دندان باید به دندانپزشک مراجعه کنید.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  اقدامات پیش از کاشت ایمپلنت دندان

آیا ایمپلنت دندان برای سلامتی خطرناک است؟

میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی حدود ۹۵ درصد است و کیفیت زندگی را افزایش میدهد. با این حال ایمپلنت های دندانی ممکن است عوارضی مانند عفونت، تحلیل لثه و اسیب عصبی و بافتی داشته باشند.

آیا ایمپلنت های دندان میتوانند سال ها بعد مشکل ایجاد کنند؟

گاهی اوقات مشکلی پیش میاید و بیماران سال ها بعد با مشکلات ایمپلنت دندان مواجه میشوند. البته این فقط یک احتمال است و بسیار به ندرت رخ میدهد. این مسائل میتواند باعث استرس بیماران شود.

آیا ممکن است بدن شما ایمپلنت دندان را پس بزند؟

این احتمال وجود دارد که بدن ایمپلنت را پس بزند. اما خوشبختانه این مشکل بسیار نادر است. ایمپلنت های دندانی سازگار ترین و باداوم ترین جایگزین برای ریشه دندان ها هستند که تا ۹۸ درصد موفقیت آمیز خواهند بود.

میزان موفقیت آمیز نبودن ایمپلنت های دندانی چقدر است؟

ایمپلنت های  دندانی میزان موفقیت بالایی دارند اما ممکن است برای برخی افراد موفقیت آمیز نباشد. تخمین زده میشود که حدود ۵ تا ۲۰ درصد از ایمپلنت های دندانی مدت کوتاهی بعد از جراحی یا سال ها بعد با شکست مواج شوند.

آیا امکان ایجاد حفره در ایمپلنت دندان وجود دارد؟

با توجه به اینکه تاج با ایمپلنت یک ماده مصنوعی (نه طبیعی) است نمیتواند حفره ایجاد کند اما شما همچنان باید مانند دندان طبیعی لثه و اطراف ایمپلنت را تمیز کرده و از آن مراقبت کنید.

آیا درد ایمپلنت دندان برای همیشه ادامه دارد؟

معمولا بیماران پس از عمل ایمپلنت دندان کمی درد دارد. در ابتدا این ناراحتی ممکن است یک تا دو روز طول بکشد. اما برخی از بیماران ممکن است تا ۱۰ روز درد داشته باشند.

آیا ایمپلنت دندان می‌تواند باعث مشکلات عصبی شود؟

راه های مختلفی وجود دارد که حین کاشت ایملپنت و بعد از آن میتواند به اعصاب آسیب بزند. خود جراحی میتواند منجر به به قطع یا آسیب عصب شود. این مشکل معمولا زمانی اتفاق میافتد که سوراخ ایجاد شده در فک پایین خیلی عمیق باشد و به عصب آلوئولار تحتانی وارد کند.

آیا ایمپلنت ها میتوانند عفونی شوند؟

ایمپلنت های دندانی ممکن است عفونی شوند. این عفونت پری ایمپلنت نامیده میشود. اولین مرحله معمولا زمانی است که لثه ملتهاب است و پس از منجر به تحلیل استخوان و عفونی شدن دندان ها میشود.

آیا ایمپلنت دندان می‌تواند باعث اختلال ایمنی شود؟

برخی از بیماران که از ایمپلنت دندان استفاده میکنند دچار حساسیت شیمایی شدید و خستگی مزمن و همچنین بیماری های خود ایمنی، سردرد، اضطراب یا افسردگی، اختلال عملکرد شناختی، عدم تعادل هورمونی، بیماری تیروئید، آریتمی و عفونت های مزمن شوند.

منبع : hakimdc.com