ارتباط بهداشت دهان و ناتوانی جنسی در مردان

پارتباط بهداشت دهان و ناتوانی جنسی در مردان  – تحقیقاتی که در اسپانیا صورت گرفته است نشان می دهد التهاب لثه و آسیب دیدگی ساختارهای پیرامون دندان، احتمال اختلال عملکرد نعوظ را افزایش میدهد. حفظ بهداشت دهان به شیوه مناسب با جلوگیری از عفونت لثه از این ناتوانی جنسی در مردان پیشگیری می کند.

اختلال نعوظ با بی دندانی

اختلال نعوظ به معنی عدم توانایی مرد در داشتن نعوظ است که علت آن می‌تواند عوامل فیزیکی یا روان شناختی یا ترکیبی از هر دو باشد. التهاب یا عفونت لثه که به آن پریودنتیت می گویند به صورت پیش رونده بافت های اطراف را تخریب می کند و استخوان فک و بافتهای همبند که دندان را در جای خود محکم نگه می‌دارند را از بین میبرد. در صورتی که این وضعیت درمان نشود، در نهایت ممکن است دندان خود را از دست بدهید.

باکتری های عامل عفونت لثه یا سیتوکین های التهابی که از لثه عفونی نشأت می‌گیرند، به سلول‌های اندوتلیال عروقی آسیب وارد می کنند.

هنگامی که عملکرد اندوتلیال رگ های خونی آلت تناسلی مردانه مختل میشود، جریان خون در آن کاهش یافته و ناتوانی جنسی اتفاق می‌افتد.

نتیجه پژوهش

این پژوهش بر روی ۸۰ مرد انجام شد و ۷۸ نفر هم به عنوان گروه کنترل مورد استفاده قرار گرفت. شرکت کنندگان از بین بیمارانی انتخاب شدند که برای درمان به متخصص ارولوژی Urology Service of theClínico San CecilioHospital در Granada’s Health Sciences Technology Parkمراجعه کرده بودند.

متغیرهای زیست شیمیایی مربوط به اختلال نعوظ

داده های فردی و اجتماعی از افراد شرکت کننده جمع آوری شد و همه آنها تحت معاینه کامل بدن و دهان قرار گرفتند و میزان تستوسترون، پروفایل لیپید، پروتئین واکنشی سی ، میزان گلوکز خون و هموگلوبین گلیکوزیله آنها اندازه گیری و ثبت شد.
محققان دریافتند ۷۴ درصد بیمارانی که اختلال نعوظ داشتند علائم عفونت لثه داشتند. کسانی که اختلال نعوظ آنها شدیدتر بود آسیب‌ دیدگی لثه آنها نیز شدیدتر بود. کسانی که از عفونت لثه رنج می بردند ۲.۲۸ برابر بیشتر از دیگران اختلال نعوظ داشتند. متغیرهای زیست شیمیایی مربوط به اختلال نعوظ شامل تری گلیسیریدها، پروتئین واکنشی سی و هموگلوبین گلیکوزیله بود.

این پژوهش از اولین پژوهش در نوع خود بود که در اروپا انجام شد. نتایج آن در Journal of Clinical Periodontology منتشر شده است.

منبع: medicalxpress