پوسیدگی دندان در بارداری

پوسیدگی دندان در دوران بارداری و شیردهی

 

خیلی از مادرانی که سابقه زایمان داشتن مراجعه میکنن و عنوان میکنن که در دوران شیردهی دندوناشون خراب شده. تصور این مادران اینه که کلسیم دندون از دندون جدا میشه و این موضوع باعث ضعیف شدن و پوسیدگی دندونشون شده.
این گروه از مادران باید بدونن که کلسیم موجود در دندون امکان جدا شدن از دندون رو نداره. اما سوال اینه که چرا ریسک پوسیدگی دندون و التهاب لثه در دوران بارداری زیاد میشه ؟؟
سه عامل مهم برای این موضوع وجود داره. اولین مورد، موضوع رفلکس گَگ یا تهوع هست که برای مادران باردار به وجود میاد. موارد متعدد تهوع و استفراغ یکی از عوامل پوسیدگی دندان در دوران بارداری است.
دومین مورد اینه که استفراغ باعث ورود اسید معده به دهان و حل شدن مینای دندان میشه. این موضوع باعث بالا رفتن احتمال پوسیدگی دندان است.
آخرین مورد هم تغییرات هورمونی در زنان باردار است. این تغییرات باعث بالا رفتن احتمال التهاب لثه میشود و خب این موضوع باعث خونریزی لثه در زمان مسواک زدن و نخ دندون کشیدن میشه. همین موضوع کم شدن مسواک و نخ دندون باعث افزایش ریسک پوسیدگی دندون میشه.
این عوامل باعث میشه که بعد از دوران بارداری و شیردهی، پوسیدگی دندان در مادران افزایش پیدا کنه و اکثر مادران تصورشون اینه که این پوسیدگی ها به خاطر دوران بارداری و شیردهی است.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  چرا نباید همه دندان‌ها را جرمگیری کرد

 

ایمپلنت دندان

 

مهمترین توصیه به مادران در دوران بارداری و شیردهی برای سالم موندن دندوناشون اینه که حتما بهداشت دهان و دندانشون رو رعایت کنن. مسواک زدن و نخ دندون کشیدن رو فراموش نکنن تا بتونن این دوران رو با کمترین آسیب پشت سر بزارن.
همچنین بعد از دوران بارداری و شیردهی، حتما به دندونپزشک مراجعه کنید تا معاینات لازم روی دندون و لثه هاتون انجام بشه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp