عصب کشی

عصب کشی دندان

عصب کشی دندان Endodontic therapy)) یا درمان ریشه (root canal therapy) برای بهبود بخشیدن به مجراهای ریشه دندان ها یا (پالپ) است. در واقع عصب کشی یا درمان ریشه عملیاتی است که عفونت موجود در مغز دندان و عصب های موجود در آن را تخلیه می کند تا دندان ها از آسیب های عفونی و میکروبی آینده ایمن باشند.
ایمپلنت دندان و جراحی لثه وضعیت دندان را بهبود می بخشند.

کانال ریشه و حفره مغز دندان، حفره هایی در ساختمان دندان هستند که شامل بافت های طبیعی عصبی ، بافت های سلولی و رگ های خونی که درون خود نگه داری می کند. در صورتی که در زمان اولیه پوسیدگی دندان، دندان درمان نشود، پوسیدگی از مینای دندان عبور کرده و به عاج دندان ها می رسد و اگر باز رسیدگی نشود این روند ادامه پیدا می کند تا به مغز دندان می رسد. وارد شدن عفونت یا میکروب ها به مغز دندان باعث التهاب پالپ ها شده، التهاب باعث بیشتر شدن پالپ ها می شود. نکته بسیر مهم این است که پالپ دندان یک حفره بسته است، التهاب باعث می شود که فشار بیشتری به داخل آن بیاورد. در نهایت این فشار ها به پایانه های عصب دندان می رسد و باعث درد دندان می شود.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  درمان ریشه

عصب کشی چگونه انجام می شود؟

دندانپزشک هنگام عصب کشی باید به پوسیدگی ها یا نسج دندانی که در ریشه دندان قرار دارد دسترسی پیدا کند، در مراحه اول پالپوتومی صورت گیرد یعنی با ایجاد یک سوراخ در پالپ فشاری که بر اثر التهاب وارد شده، خارج می کند تا از سطح فشار کاسته شود و درد کاهش یابد. ( کانال های دندان بستگی به دندانی که عصب کشی می شود دارد به طور مثال دندان نیش تک کاناله بوده ولی دندان آسیا سه تا چهار کانال دارد)
کانال پالپ ها فقط دارای عصب نیستند در بیشتر موارد به دلیل کاهش خونرسانی ممکن است عصب از بین رفته باشد، اما عفونت یا باکتری ها و محصولات آنها در کانال موجود است. به جز موارد موارد ذکر شده عروق خونی، سلول های مختلف و… در کانال موجود است. با وارد شدن میکروب ها، پوسیدگی ها و آلودگی ها به کانال ها، عفونت را تا ریشه می برند و باعث التهاب در کناره های ریشه می شود تا آنجایی که ریشه دندان را از بین می برد.
دندانپزشک باید جلو این اتفاق را قبل از پیشروی بگیرد یا بعد از اینکه این اتفاق افتاد درمان لازم را انجام دهد. اقدامات بعدی پزشک خارج کردن محتویات از کانال ریشه و تمیز نمودن محل عفونت است، فرم دادن به کانال ریشه به گونه ای که شست و شودهنده ها تا انتهای کانال برسد و مراحله پایانی بستن کانال های ریشه است به گونه ای امکان ورود هر گونه میکروب و آلودگی از مسیر بسته شده، وارد کانال های دندان نشود.
در عصب کشی دندان ها این آلودگی کاملا برداشته شده و تمیز می شود و بعد از این موارد فرم دهی با شست وشودهنده و یک سوهان کوچک انجام می شود تا عفونت زدایی شود و بعد از پایان این مراحل با استفاده از یک میله نازک بنام گوتا که از پلاستیک ساخته شده است در داخل پالپ، عاج دندان با ماده ای بنام آمالگام که باسازگاری بالا در مقابل مواد غذایی واکنشی ندارد پر می کنند. بعد از این که عصب کشی انجام شد دندان می میرد و اگر دوباره دندان عفونت کند باید تحت عمل جراحی انتهای ریشه قرار گیرد.
در بیشتر موارد، عصب کشی چند جلسه برای درمان طول می کشد، زیاد بودن فاصله ی زمانی خارج کردن مواد عفونی و پرکردن دندان باعث می شود به مرور زمان باز دندان ها عفونت کند.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  عصب کشی دندان با لیزر

ایمپلنت دندان و جراحی لثه