متخصص درمان ریشه

امتیاز متخصص درمان ریشه 4.8 /5 از 412 رای

ساختار اصلی دندان از دو بخش است:
تاج: قسمتی از دندان که از لثه بیرون آمده و قابل مشاهده است.
ریشه: قسمتی که به استخوان متصل است و باعث ثابت ماندن دندان می شود.
مینا: پوشش سخت خارجی دندان
عاج: مواد نرمی است که از مینای دندان محافظت می کند.
سمان: این قسمت سطح ریشه را می پوشاند و از مواد سخت تشکیل شده است.
پالپ دندان: مرکز دندان است که از بافت نرم ساخته شده است.
کانال های ریشه از مجموع پالپ دندان و عاج  است، گسترش آن تا انتهای ریشه ادامه پیدا می کند. دندان ها بیش از یک ریشه می توانند داشته باشند.

عفونت دندان
پالپ دندان از قسمت های نرمی تشکیل شده است که شامل اعصاب و عروق خونی میباشد.
هنگامی که پالپ دندان توسط میکروب ها یا باکتری ها آلوده شود دندان شروع به مردن می کند و این روند ادامه پیدا خواهد کرد تا جایی که سوراخی در نوک ریشه ایجاد شود در محلی که اعصاب و عروق خونی می باشد. چون هیچ عامل جلوگیری کننده برای ادامه گسترش باکتری ها به ریشه وجود ندارد باعث می شود که دندان التهاب یابد و قرمز شود.

عصب کشی یا درمان ریشه دندان
برای اینکه عصب کشی انجام شود باید عفونت از درون پالپ های دندانی خارج شود و برای محافطت از دندان های دیگر پاکسازی شود. درهر دندانی که عصب کشی لازم دارد کانال ریشه یا همان پالپ دندان وجود دارد که در آن ها چاله های فیزیکی به طور طبیعی که به وسیله بافت عصبی رگ های خونی و سایر سلول ها که باعث ایجاد پالپ می شود پر شده است. متخصص درمان ریشه گاهی برای آرام کردن درد بیمار و ضد عفونی کردن کانال دندان بیمار با فایل های کوچک و پر کردن موادی چون گوتا وپنبه حاوی اوژنول و پانسمان در دندانی که نیاز به عصب کشی دارد قرار می دهد که به این کار درمان ریشه موقت ( پالپوتومی ) می گویند. اما کار موقت است تا بیمار آمادگی عصب کشی دائم را داشته باشد.

روش درمان ریشه توسط متخصص عصب کشی
درمان ریشه بر عهده ی متخصص درمان ریشه می باشد. برای اینکه عفونت از درون ریشه پاکسازی شود باید مراحل ترمیم دندان طی شود. برای شروع باید باکتریها را از بین برد. ممکن است با حذف باکتری قسمتی از دندان هم حذف شود. ولی بطور معمول متخصص درمان ریشه تلاش می کند که فقط عفونت را پاکسازی کند دندان سالم بماند و فقط عصب کشی انجام شود. بعد از اینکه باکتری ها حذف شدن متخصص درمان ریشه کانال های ریشه را پر می کنند و این کار به دو روش  پر کردن دندان یا با بستن تاج دندان صورت می پذیرد.
بعد از کار متخصص درمان ریشه بطور معمول بافت های ملتهب بطور طبیعی به حالت اولیه خود بر می گردند. قبل از اینکه کار متخصص درمان ریشه شروع شود بیمار را با استفاده از بی حسی موضعی، بی حس می کند این کار برای این است که بیمار درد نکشد.  این درمان معمولا موفق است و تا 10 سال  یا بیشتر از آن حتی با مراقبت بیمارر  می توانید از دندان عصب کشی شده خود استفاده کنید.