دندان سایش یافته

امتیاز دندان سایش یافته 4.8 /5 از 412 رای

دندان سایش یافته

زمانی که مینای دندان شما سایش پیدا می کند دندان ها به طور محسوسی حساس می شوند  و بیشتربه  پوسیدگی نزدیک می گردند. موارد مختلفی می تواند باعث ایجاد این چنین سایش هایی در دندان های شما شود و همچنین برای درمان این مشکل و تسکین این درد راهکار های مختلفی وجود دارد. ایمپلنت دندان و جراحی لثه باعث بهبود وضعیت دندان می شود.
از عمده ترین دلایل دندان سایش یافته Abrasion می باشد که بریدگی V شکل است که بر اثر نیروهای مکانیکی به وجود می آیند مانند:
 1 – محکم کشیدن دندان به تنهایی
 2 – با خمیر دندانهای ساتیره
 3 – استفاده از مسواک هایی با موهای زبر ، امروزه مسواکهای سخت یا Harتجویز نمی گردد و  استفاده از آنها به کلی منسوخ شده اند.
 4 – جویدن مداد یا یخ و هر شی سختی
 5 – پرسنیگرلب یا زبان علتهای دیگر ایجاد در این پدیده می باشند .
علت دیگر Erosien می باشد که غالبا بریدگی بشقابی شکل است که در درجه اول در اثر حل شدن شیمیایی اتفاق می افتد مانند نوشیدن مداوم مواد اسیدی مانند نوشابه های گازدار ( که حاوی اسید سیتریک هستند ) ، آب میوه های دارای اسید سیتریک یا رفلکس دستگاه گوارش و معده که منجر به حالت تهوع در بیمار می گردد و بخاطر وجود محتویات اسیدی روی دندان اثر Erosion اتفاق می افتد .
از دیگر علت های وقوع این مشکل سایش دندان ایدیوپاتیک است. که به نام Abfraction گفته می شود که در اثر نیروهای شدید الکفررالی ، خمش در ناحیه طوق دندان رخ می دهد ، این اثر از ترک های ریز در مینای نازک در ناحیه الکزرالی تر از محل اتصال آغاز می گردد و با سایش ناشی از مسواک زدن تشدید می گردد . این بریدگی ها و شکست های مینا و ترک خوردگی آن پیشرونده بوده و در صورت عدم حذف عامل ایجاد کننده با گذشت زمان وسعت می یابد .
یکی دیگر از علتهای سایش دندان مسئله Ahrition می باشد . این مسئله بخاطر کاهش تدریجی مینا رخ می دهد .این مسئله وقتی اهمیت می یابد که بدانیم صحبت کردن و غذا خوردن نیز سبب سایش دندانAhrition می شود اما این مسئله سبب سایش زیاد و خارج از حد نرمال نخواهد شد . یکی از موارد مشخص ایجاد آن ، براکسینرم یا دندان کروچه می باشد ( بهم فشردن با نیروهای زیاد ( تحت فشار ) دو فک برهم ) براکسینرم بیشتر در شبها رخ می دهد و به همین غلت بیمار از سایش دندانهای خود آگاهی ندارد . دندانپزشک با توجه به مشاهده دندان و شنیدن توضیحات بیمار تصمیم به ترمیم ناحیه می گیرد . اگر ناحیه دارای نقصی پوسیدگی وجود داشته باشد حتما باید ترمیم شود . بکار بردن چسب عالی یا اصطلاح خفیف ناحیه ( سنمتوپلاستی ) کاربرد دارد . اگر ناحیه دارای التهاب لثه باشد ( مثلا گیر پلاک ) باید ناحیه ترمیم شود . در غیر اینصورت التهاب لثه پیشروی خواهد کرد .
چنانچه زیبایی این قسمت اهمیت فراوانی برای شما دارد، باید حتما به ترمیم و اصلاح آن بپردازید.به خصوص اگر در ناحیه قدامی باشد .چنانچه در این قسمت بریدگی یا زخمی وجود داشته باشد و یا اینکه حساسیت بیش از اندازه داشته باشد، استفاده از عوامل اتصال یابنده به عاج یا حساسیت زدا را می توان به عنوان یکی از راهکار ها به کار برد .چنانچه این  ناحیه دارای بریدگی بیش از حد بزرگ یا عمیق باشد استحکام دندان در ناحیه طوق با احتمال زیاد به خطر خواهد افتاد و با ترمیم وسیع ناحیه می توان دندان را مستحکم کرد و زیبایی ناحیه را نیز تامین کرد .
 ایمپلنت دندان و جراحی لثه

Tags: