مراحل ایمپلنت دندان

مراحل ایمپلنت دندان: مدت زمان جراحی و مدت زمان بهبود

از دست دادن دندان ها میتواند باعث ناهم ردیفی دندانها و تغییر شکل صورت شما شود. معمولاً پزشک برای جایگزینی دندان های از دست رفته استفاده از دندان های مصنوعی را توصیه میکند که در داخل یا نزدیک استخوان فک با ایمپلنت دندانی متصل میشوند.

ایمپلنت های دندانی ریشه های مصنوعی دندانی هستند که با جراحی در استخوان فک قرار داده میشوند. در طول چند ماه استخوان اطراف ایمپلنت رشد میکند و آن را محکم در جای خود محکم نگه میدارد. سپس دندان های جایگزین با یک نگه دارنده فلزی به ایمپلنت دندان متصل میشوند و شکاف را پر میکنند.

در این مقاله با روش های کاشت دندان آشنا میشوید. برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته خود باید به یک دندانپزشک باتجربه و ماهر مراجعه کنید که با روش درمان و نحوه کنترل عوارض آشنا است. این کار خطرات و عوارض جانبی و همچنین زمان بهبودی را کاهش میدهد.

 

 

انواع ایمپلنت های دندانی


دو نوع اصلی ایمپلنت دندان وجود دارد:

اندوستیال (در استخوان)

اندوستیال

ایمپلنت های اندوستیال رایج ترین نوع ایمپلنت دندان هستند. آنها معمولاً شبیه به پیچ های کوچک هستند. ایمپلنت های اندوستیال از مواد بی خطر برای بدن مانند تیتانیوم ساخته شده اند. ایمپلنت های اندوستیال با جراحی در عمق استخوان فک قرار داده میشوند و جای ریشه های دندان را میگیرند. از یک ایمپلنت میتوان برای محکم نگه داشتن یک یا چند دندان استفاده کرد.

ساب پریوستال (روی استخوان)

ساب پریوستال

این نوع ایمپلنت زمانی استفاده میشود که استخوان فک سالم و کافی برای نگه داشتن ایمپلنت اندوستیال وجود نداشته باشد. ایمپلنت های ساب پریوستال زیر لثه قرار میگیرند اما وارد استخوان فک نمیشوند. آنها در بالای استخوان یا روی استخوان قرار میگیرند نه داخل آن.

 

برنامه زمانی جراحی ایمپلنت های دندانی


روش کاشت دندان نیاز به چندین مرحله زمانی حدود ۳ تا ۹ ماه دارد.

ممکن است قبل از کامل شدن مراحل درمان لازم باشد به چندین متخصص دندانپزشکی از جمله پریودنتیست و جراح دهان مراجعه کنید.

معاینه

معاینه

اولین قدم معاینه دندان ها، لثه ها و استخوان فک شما خواهد بود. بخش مهمی از این معاینه اولیه این است که مشخص شود آیا استخوان فک شما به اندازه کافی برای نگه داشتن ایمپلنت سالم است یا خیر.

اگر استخوان فک شما خیلی نازک یا نرم باشد ممکن است قبل از شروع مراحل کاشت ایمپلنت نیاز به پیوند استخوان یا یک درمان جایگزین داشته باشید. همچنین لثه شما باید عاری از بیماری پریودنتال باشد.

ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی یک یا چند دندان انجام میشوند. تعداد دندان هایی که میخواهید جایگزین کنید نوع و زمان درمان را مشخص میکند. جراحی ایمپلنت دندان معمولاً یک روش سرپایی است. ممکن است تحت بی حسی موضعی، آرامبخش IV یا بیهوشی عمومی انجام شود. متخصص شما از قبل به شما اطلاع میدهد که از چه نوعی بیهوشی استفاده خواهد شد.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  بهترین دکتر ایمپلنت فوری در تهران

 

 

قرار دادن ایمپلنت

قرار دادن ایمپلنت

برای ایمپلنت اندوستیال:

  • جراح لثه را برش میدهد و استخوان فک زیر آن مشخص میشود.
  • سوراخ هایی که در عمق استخوان ایجاد میشود درواقع جایی است که ایمپلنت در آن قرار میگیرد.
  • در صورت تمایل میتوانید از یک پروتز موقت متحرک برای زیبایی روی سوراخ استفاده کنید تا دندان های دائمی روی ایمپلنت قرار بگیرند.

برای ایمپلنت ساب پریوستال استخوان فک شما سوراخ نمیشود و پایه ایمپلنت روی استخوان یا بالای آن قرار میگیرد.

استفاده از هر کدام از این روش ها باعث ایجاد تورم و ناراحتی خفیفی میشوند. این وضعیت ممکن است چند روز ادامه داشته باشد. اکثر افرا میتوانند فعالیت های روزانه را بعد از کاشت ایمپلنت از سر بگیریند.

استئواینتگراسیون

استئواینتگراسیون

پس از کاشت ایمپلنت دندان حدود ۲ تا ۶ ماه طول میکشد تا استخوان جدید در اطراف پیچ به اندازه کافی رشد کند. این فرآیند به عنوان استئواینتگراسیون به معنای پیوند خوردن با استخوان شناخته میشود.

در طی استئواینتگراسیون استخوان طبیعی فک تقویت شده و در اطراف ایمپلنت دندان رشد میکند. پیچ در جای خود محکم میشود بنابراین به عنوان ریشه دندان مصنوعی عمل میکند.

قرارگیری اباتمنت 

قرارگیری اباتمنت

معمولاً یک اکستندر فلزی به نام اباتمنت به ایمپلنت اضافه میشود. این کار ممکن است در طول عمل اولیه یا طی یک عمل جزئی دوم تحت بی حسی موضعی انجام شود.

اباتمنت برای اتصال دندان جایگزین به ایمپلنت استفاده میشود.

اگر اباتمنت در دومین عمل اضافه شود در صورتی که لثه روی ایمپلنت را پوشانده باشد ممکن است جراح برشی روی لثه ایجاد کند. این کار به این دلیل است که پس از کاشت ایمپلنت یک هیلینگ کپ روی ایمپلنت قرار بگیرد. هیلنیگ کپ برای محافظت از ایمپلنت و جلوگیری از رشد لثه استفاده میشود.

در عمل دوم هیلینگ کپ برداشته میشود و اباتمنت روی ایمپلنت دندانی پیچ میشود. سپس بافت لثه در اطراف اباتمنت تشکیل میشود.

پس از قرار دادن اباتمنت چندین هفته طول میکشد تا لثه ها بهبود یابند.

قرار دادن دندان 

قرار دادن دندان

هنگامی که روند بهبودی کامل شد دندانپزشک برای ساخت دندان های دائمی از دندان های شما قالب میگیرد. اینها میتوانند ثابت یا متحرک باشند. اگر یک دندان متحرک را انتخاب کنید روی یک قالب فلزی نصب میشود و به اباتمنت متصل میشود. این نوع دندان را میتوان در خانه برای تمیز کردن روزانه برداشت. اگر دندان ثابت را انتخاب کنید به طور دائمی چسبانده میشوند یا روی اباتمنت پیچ میشوند. پس از به پایان رسیدن مراحل درمان در صورت احساس هر گونه ناراحتی یا تجربه هر یک از موارد زیر به دندانپزشک خود اطلاع دهید:

  • ناراحتی مداوم
  • درد شدید
  • خون ریزی
  • تورم
  • ناهمواری دندان ها یا آزار دهنده بودن آنها

 

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  عفونت ایمپلنت، علائم و دلایل

دندان های جدید شما طبیعی به نظر میرسند. باید با مسواک زدن روزانه و نخ دندان از آنها مراقبت کنید. برای تمیز کردن آنها به مواد خاصی نیاز نیست. شما میتوانید با آنها به همان روشی که از دندان های واقعی خود مراقبت میکردید مراقبت کنید.

 

 مدت زمان انجام ایمپلنت دندان 


 

زمان انجام ایمپلنت دندان

کل مراحل ایمپلنت دندان یعنی از جلسه مشاوره تا قرار دادن تاج به طور متوسط بین ۳ تا ۶ ماه طول میکشد.

با این حال از آنجایی که نیازهای فردی متفاوت است زمان واقعی ممکن است طولانی تر یا کوتاه تر باشد. فردی که زودتر بهبود میابد مدت زمان درمان او کوتاه تر خواهد بود.

در برخی موارد قبل از کاشت ایمپلنت ممکن است دندانپزشک از شما بخواهد دندانی را بکشید. برای اطمینان از بهبودی کامل محل کشیدن دندان باید حداقل سه ماه صبر کنید. اگر نیاز به پیوند استخوان داشته باشید روند بهبودی آن تا ۶ ماه طول میکشد.

پس از آماده شدن ناحیه مورد نظر ایمپلنت کاشته میشود. بعد از کاشت ایمپلنت برای قرار دادن تاج به حداقل به ۶ ماه زمان نیاز است.

طولانی ترین بخش از کل فرآیند ایپملنت دندان زمان بهبودی است. استراحت و رژیم غذایی تا حد زیادی به روند بهبودی شما کمک میکند.

 

آیا هنگام جراحی ایمپلنت بیهوش میشوید؟


 

 بیهوشی هنگام جراحی

نوع بیهوشی یا آرامبخش مورد استفاده تا حد زیادی به نوع درمان بستگی دارد. یک یا دو ایمپلنت نیازی به بیهوشی عمومی ندارد. بی حسی موضعی کافی است و تقریباً شبیه بی حسی هایی است که برای کشیدن دندان معمولی استفاده میشود. اما درصورت نیاز به جراحی پیوند استخوان استفاده از بی هوشی عمومی ضروری خواهد بود. یکی دیگر از روش هایی که دندانپزشکان از آن استفاده میکنند ترکیبی از داروها از جمله بی حسی موضعی و آرام بخش است. در بیشتر موارد در طول عمل شما بیدار خواهید بود اما درد را احساس نمیکنید. احتمالاً خواب آلود میشوید اما همچنان باید بتوانید به صورت غیر کلامی پاسخ دهید. اکثر دندانپزشکان این روش را ترجیح میدهند چون به بهبود سریع تر بیمار بعد از عمل کمک میکند.

 

آیا عمل ایمپلنت دندان دردناک است؟ 


با توجه به اینکه ایمپلنت دندان یک روش تهاجمی است معمولاً درد دارد. به طور طبیعی از داروهای بی هوشی یا آرامبخش (در صورت لزوم) برای شما استفاده میشود. برای قرار دادن ایمپلنت دندانپزشک باید لثه ها را برش دهد و یک سوراخ در پایه استخوان ایجاد کند. این کار ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما شما هیچ دردی را حین جراحی احساس نخواهید کرد. بیشترین چیزی که میتوانید احساس کنید فشار رو به پایین یا روبه بالا حین سوراخ کردن استخوان و پیچ کردن ایمپلنت است. پس از بین رفتن بی حسی درد و ناراحتی خفیفی احساس خواهید کرد و ممکن است نیاز به یک یا دو روز استراحت داشته باشید. دندانپزشکان داروهای بدون نسخه را برای کنترل درد و جلوگیری از عفونت تجویز میکنند.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  انواع بازسازی پیشرفته استخوان

 

نکته


ایمپلنت دندان برای قرار دادن تاج یا دندان مصنوعی در دهان استفاده میشود. ایمپلنت ها معمولاً در استخوان فک قرار داده میشوند تا به عنوان ریشه دندان عمل کنند. تکمیل شدن مراحل ایمپلنت دندان چندین ماه طول میکشد. این دندان های طبیعی به نظر میرسند و تا چندین دهه ماندگار خواهند بود.

 

سؤالات متداول


عمل ایمپلنت دندان چقدر طول میکشد؟

خود عمل ۱ تا ۲ساعت طول میکشد و روند بهبودی ۳ تا ۶ ماه زمان میبرد. در طول این مدت آلیاژ تیتانیوم (همان ماده ای که برای جایگزینی مفصل استفاده میشود) ایمپلنت با بافت استخوانی اطراف ادغام میشود.

آیا ایمپلنت دندان را میتوان در یک روز انجام داد؟ 

ایمپلنت های فوری را معمولاً میتوان در یک روز انجام داد که بسته به تعداد دندان های کاشته شده از ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت زمان میبرد. با این حال باید دقت کنید در روز اول دندان های دائمی نصب نمیشوند، اما از یک جایگزین موقت برای شما استفاده میشود.

درد ایمپلنت تا چند وقت ادامه دارد؟

درد و حساسیت معمولاً ۳ تا ۷ روز بعد در اطراف ایمپلنت احساس میشود. شما معمولاً میتوانید ظرف ۱ تا ۳ روز بعد از جراحی به محل کار خود بازگردید.

بعد از ایمپلنت دندان چه کارهایی را نمیتوان انجام داد؟ 

در ۲۴ ساعت اول بعد از کاشت باید از مصرف غذاها و نوشیدنی های بیش از حد داغ یا سرد و استفاده از نی خودداری کنید. مهمتر از همه در ۲۴ ساعت اول پس از عمل ایمپلنت غذاهای نرم بخورید.

 

منبع : hakimdc.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp