لق شدن ایمپلنت

علت لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟

علت لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟

علت لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟ – لق شدن ایمپلنت دندان اتفاق شایعی نیست ولی بهرحال ممکن است پیش بیاید. به طور کلی احتمال موفقیت درمان ایمپلنت دندان تقریبا 98% است بنابراین جای نگرانی نیست. اما برای آگاهی داشتن از اتفاقات مختلفی که ممکن است پیش بیاید و نیاز به اقدام مناسب داشته باشد، در اینجا با علت های گوناگون لق شدن ایمپلنت دندان آشنا میشوید.

 

ساختار ایمپلنت دندان

پیش از هر چیز باید بدانید دندان ایمپلنتی شما در واقع از سه بخش اصلی تشکیل شده است: پایه ایمپلنت، اباتمنت و روکش دندان. اباتمنت بر روی ایمپلنت پیچ میشود و سپس روکش دندان بر روی اباتمنت پیچ شده یا با چسب، چسبانده میشود. اگر دندان ایمپلنتی تان لق شده است، ممکن است علت آن اتصال بین ایمپلنت و اباتمنت، اتصال روکش و اباتمنت و یا اتصال پایه ایمپلنت با استخوان اطراف باشد.

 

– شل شدن اباتمنت

لقی اباتمنت را معمولا بدون این که مشکلی برای پایه ایمپلنت به وجود بیاید، میتوان برطرف کرد. در برخی موارد، جراح میتواند روکش را در آورده و اتصال اباتمنت را سفت کند. در صورتی که این کار ممکن نباشد (روکش به اباتمنت چسبانده شده باشد) میتوان با ایجاد سوراخ کوچکی در روکش، به اباتمنت دسترسی پیدا کرد.
– ایمپلنت با اتصال شش ضلعی خارجی: شش ضلعی خارجی در این انواع ایمپلنت مقاومتی کمی دارد بنابراین فشار زیادی بر خود پیچ وارد میشود. ایمپلنتهای امروزی عمدتا با طراحی اتصال داخلی استفاده میشوند. در این طراحی، پیچ نیروی بسیار کمی را متحمل میشود و بخش اعظم نیرو بر سطح اتصال داخلی ، توزیع میگردد.
– نامناسب بودن گشتاور (ترک) پیچ اباتمنت: بخشی از آن به علت طراحی خود پیچ است (جنس پیچ و طراحی سر آن) و بخشی به علت عدم وجود سیستم گشتاور مناسب برای سفت کردن درست پیچ. امروز طراحی های پیچ بهتر از گذشته هستند و از ابزارهای خوبی برای تنظیم گشتاور پیچ استفاده میشود بنابراین شل شدن پیچ اباتمنت به این دلیل، کمتر اتفاق می افتد.
– نامناسب بودن اکلوزال: اگر چه اکلوزال و نیرویی که بر آن وارد میشود همیشه یک مسئله مهم است و هنوز بحثهای زیادی بر سر آن وجود دارد، اما بیشتر نگرانی ها در مورد ایمپلنتهای با سر شش ضلعی خارجی بودند و این معضل در طراحی های جدیدتر کمتر شده است.
– سطح تماس نیمرخ استخوان اطراف ایمپلنت: اگر ترمیم پیچی روی ایمپلنت بر روی نیمرخ استخوانی مناسب قرار نگیرد، ممکن است پس از چند هفته بیمار با لقی ایمپلنت برگردد و گاهی نمیتوان چنین ترمیمی را به علت زاویه ایمپلنت نسبت به ایمپلنت مجاور و وضعیت موجود استخوان فک، تعویض کرد. به طور کلی مشکل نیمرخ استخوان اطراف ایمپلنت به این صورت است: نیمرخ استخوانی اطراف ایمپلنت اجازه نمیدهد ترمیم کامل بر روی استخوان بنشیند. هنگامی که ایمپلنت با طراحی اتصال داخلی (در تراز استخوان)، استفاده شده باشد نیمرخ استخوانی معمول شکل قیفی دارد در حالی که ایمپلنتهای با سر شش ضلعی خارجی با راس مسطح چنین نبودند و بازسازی استخوان تا سطح اولین رزوه انجام شده است. در نیمرخ استخوانی قیفی شکل، فلر (flare ) اباتمنت ایمپلنت میتواند به استخوان برسد و به آن بچسبد بنابراین اجازه نمیدهد ترمیم کامل روی استخوان بنشیند. بنابراین هنگامی که فشار زیادی بر ایمپلنت وارد میشود، استخوان تحت فشار زیادی قرار گرفته و ممکن است دچار نکروز (مرگ سلولها) شود و در این صورت پیچ اباتمنت، شل میشود.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  انواع پیوند استخوان

 

شکل- در تصویر بالا، نیمرخ استخوان اطراف ایمپلنت شکل قیفی دارد.

 

– لق شدن پایه ایمپلنت

برای موفقیت آمیز بودن عمل کاشت ایمپلنت دندان، حتما باید پس از جایگذاری پایه ایمپلنت، ایمپلنت به استخوان اطراف متصل شود. این کار با رشد استخوان جدید در اطراف ایمپلنت و در سطح آن صورت میگیرد که به آن در هم آمیختگی و یکپارچگی استخوان میگویند. اگر این فرایند به درستی انجام نشود، درمان با شکست مواجه میشود. اگر در چند ماهی که استخوان قرار است رشد کند و به ایمپلنت جوش بخورد، اختلالی در این فرایند ایجاد شود یکپارچگی استخوان مختل میشود و ایمپلنت شل خواهد شد. در این صورت باید ایمپلنت خارج شده و یک بار دیگر کاشت دندان در زمانی دیگر، صورت بگیرد.

عفونت حاصل از رشد باکتریها در لثه اطراف ایمپلنت میتواند از جوش خوردن استخوان به ایمپلنت جلوگیری کند. همچنین عوامل دیگری مانند سیگار کشیدن یا ضعف در رعایت بهداشت دهان میتوانند باعث اختلال در رشد استخوان فک شوند. بیماریهای مزمن مانند دیابت، بیماری کرون و یا مصرف برخی داروها نیز میتوانند در بروز این حادثه، نقش داشته باشند.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  انواع چسب روکش دندان

علت جوش نخوردن استخوان به ایمپلنت هر چه که باشد، تنها راه حل آن کشیدن دندان ایمپلنتی و تعویض است. جراحی مجدد کاشت ایمپلنت معمولا بلافاصله انجام نمیشود بلکه ابتدا با پیوند استخوان باید استخوان فک تقویت و متراکم شود.

– شل شدن روکش

بهترین احتمال در لقی ایمپلنت دندان که متداولتر نیز هست، این است که علت آن شل شدن روکش نصب شده بر روی اباتمنت باشد. در این صورت اصلا جای نگرانی نیست و راه حل بسیار ساده است. اگر روکش با پیچ سفت شده باشد، دندانپزشک روکش را سفت تر میکند و اگر چسب آن جدا شده باشد مجددا میچسباند. گاهی ممکن است به روکش جدید نیاز باشد. در هر صورت به محض این که متوجه شل شدن یا لقی ایمپلنت شدید باید برای بررسی و اقدام به موقع، به دندانپزشک مراجعه کنید. لقی ایمپلنت به خودی خود درست نمیشود بلکه امکان نفوذ باکتریها و ایجاد عفونت و آسیبهای غیر قابل جبران را بیشتر میکند.

2 دیدگاه دربارهٔ «علت لق شدن ایمپلنت دندان چیست؟»

  1. سلام آقای دکتر چگونه مطمئن شوم نوع برند ایمپلنتی که کار گذاشته میشود چیست ؟ اگر ایمپلنت فیکسچر یا اباتمنت بعد اینکه کار گذاشته شد دچار مشکل یا شکستگی شد هزینه آن با پزشک معالج است؟

    1. سلام روز بخیر
      شما باید از دندونپزشکتون درخواست کنین که جعبه ایمپلنتتون رو به شما بده بسته به نوع و برند ایمپلنت و طول زمان، هر دندونپزشکی تضمین هایی رو به شما میده.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp