نهفتگی دندان

دلایل بروز نهفتگی دندان و درمان آن چیست؟

دندانی که در زمان مورد انتظار در قوس فکی رویش نیافته باشد و در صورتی که قسمتی از تاج دندان از لثه بیرون زده باشد، نیمه نهفته خوانده می شود.

دندان های نهفته درتمام طول زندگی بیمار باقی خواهند ماند مگر اینکه به طریق جراحی خارج شوند و یا اینکه بافت پوشاننده آنها تحلیل رود و دندان نمایان گردد. رویش دندان به داخل دهان هنگامی آغاز می شود که نیمی از ریشه آن تشکیل شده باشد.

بنابراین در شرایطی که ریشه دندان کامل شده و در استخوان نهفته مانده باشد جهت رویش بیشتر نباید منتظر شد و بهتر است دندان مورد نظر در اولین فرصت و در شرایط مناسب خارج شود. جراحی دندان عقل نهفته، اغلب با نگرانی و اضطراب زیاد از طرف بیمار همراه است.

دندانپزشک باید با ارائه اطلاعات کافی و مناسب از اضطراب بیمار کاسته و در صورت نیاز آرام بخش های ملایم، شب قبل از جراحی تجویز نماد.

علل نهفتگی

علل نهفتگی دندانی به دو دسته موضعی و سیستمیک تقسیم می شود.

برخی بیماری های دوران کودکی و سندروم هایی مانند گاردنر، کلیدوکرانیال دیسپلازی ، اکتودرمال دیسپلازی، سندرم داون و گلدن هار با دندان نهفته همراه می باشند.

 عوامل موضعی

انسداد مسیر رویش توسط بافت نرم فیبروزه و ضخیم سطحی می تواند منجر به نهفتگی دندان شود. به علاوه استخوان آلوئول ضخیم و نیز دندان رویش یافته مجاور در شرایطی که دندان نهفته زاویه رویشی مناسبی نداشته باشد و همچنین شکل غیر طبیعی دندان نهفته می توانند به عنوان مانع رویش و عامل نهفتگی در نظر گرفته شود.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  فلورایدتراپی چیست؟

اصطلاح رویش نیافته شامل دندان های نهفته و دندان هایی که در گیر پروسه رویش می باشند، می شود دندان ها اغلب به علت طول ناکافی قوس دندانی و کوچک بودن فضایی که در آن قرار خواهند گرفت، نهفته باقی می مانند. به عبارت دیگر، مجموعه طول استخوان آلوئولار کوچکتر از مجموع قوس دندانی است.

اگر چه عوامل دیگری چون دندان های بدشکل، دندان شیری باقی مانده و یا انسداد به وسلیه یک دندان دیگر یا کیست (مانند ادنتوژنیک کراتوسیست یا کیست دنتی ژروس) یا تومور (مانند ادنتوما) می توانند در این مسئله دخیل باشند. هنگام ارزیابی دندان های نهفته شیری و دائمی توجه به توالی رویش این دندان ها بسیار حائز اهمیت است.

[siteorigin_widget class=”SiteOrigin_Widget_Image_Widget”][/siteorigin_widget]

عوامل سیستمیک

غالباً کراودینگ سایر دندان ها در قسمت قدامی ماگزیلا، از رویش دندان کانین جلوگیری به عمل می آورد. از آنجایی که دندان کانین معمولا پس از پره مولر اول و ثنایای طرفی فک بالا رویش می یابد، چنانچه فضا برای رویش ناکافی باشد، این دندان نهفته می شود یا نسبت قوس دندانی لبیالی رویش پیدا می کند. در فک پایین، وضعیت مشابهی بر پره مولرهای فک پایین تأثیر می گذارد، زیرا این دندان ها پس از کانین و مولر اول فک پایین می رویند؛ بنابراین اگر فضای کافی برای رویش آنها موجود نباشد، یکی از پره مولرها، معمولاً پره مولر دوم، رویش نیافته باقی می ماند و نهفته می گردد و یا در قسمت لبیال یا لینگوال نسبت به قوس دندانی رویش پیدا می کند. دندان های شیری نیز از این قائده مستثنی نبوده و به همین دلیل شایع ترین دندان های شیری نهفته مولر های دائمی خواهند بود. با توجه به موارد فوق شایع ترین دندان های نهفته، مولر های سوم فک پایین و پس از آنها به ترتیب مولر های سوم فک بالا، دندان های کانین فک بالا، پره مولرهای دوم فک پایین، کانین های فک پایین، پره مولر دوم فک بالا، مولر دوم مندیبل و نهایتا دندان های قدامی بالا می باشند.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  فورسپس دندانپزشکی

بروز نهفتگی در دندان های قدامی پایین بسیار نادر است. به عنوان یک قانون کلی، تمام دندان های نهفته باید خارج شوند مگر آنکه خارج کردن آنها مورد تجویز نداشته باشد. خارج کردن دندان های نهفته با افزایش سن مشکل تر می شود. دندانپزشک نمی بایست باقی گذاشتن دندان نهفته در محل خود را تا زمان ایجاد مشکل پیشنهاد کند. اگر دندان نهفته تا آن زمان در محل باقی بماند، ممکن است بروز بیماری در بافت های اطراف، از دست دادن یا صدمه به دندان های مجاور و استخوان و آسیب بالقوه به ساختارهای حیاتی مجاور را به احتمال بیشتری تجربه کند.

به علاوه اگر در آوردن دندان های نهفته تا زمان معین توسط پزشک به تأخیر بیفتد، جراحی احتمالا پیچیده و مخاطره آمیز خواهد شد، زیرا بیمار ممکن است تا آن زمان دچار بیماری های سیستمیک مخاطره آمیز شود و یا استخوان احاطه کننده دندان متراکم تر گردد و یا ان که شکل گیری کامل ریشه های دندان در نزدیکی عصب آلوئولار تحتانی و با سینوس ماگزیلا صورت بگیرد.

درمان دندان های نهفته فقط از جنبه های تکنیکی خارج کردن دندان نهفته به طریق جراحی نمی باشد. بلکه، گاهی هدف از بررسی آن ارائه اطلاعات لازم برای درمان صحیح و مبنایی برای تعیین میزان سختی جراحی می باشد.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  جرم گیری دندان و هرآنچه باید قبل از جرم گیری دندان بدانید!

2 دیدگاه دربارهٔ «دلایل بروز نهفتگی دندان و درمان آن چیست؟»

  1. سلام آقای دکتر 5 هفته از جراحی پایه ایمپلنت من میگذره الان دو روزه نزدیک محل جراحی دهانم آفت زده، ایا مشکل از ایمپلنته؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp