اثرات سیگار بر بدن

اثرات سیگار بر سلامت دهان و دندان

تو این مقاله میخوام در مورد سیگار و اثرات منفی اون بر بخش های مختلف بدن بگم.
طبق آمار حدود یک چهارم جمعیت ایران سیگار مصرف میکنن. همچنین مردان پنج برابر زنان سیگار میکشند. در مردان بالای 30 سال از هر 5 مورد مرگ، یکی به علت مصرف سیگار است و در زنان این مقدار از هر 20 مورد است.
سیگار مواد سمی زیادی داره که هم صورت به مایع و هم به صورت گاز متساعد میشه. برخی از این مواد سمی و خطرناک شامل مونوکسیدکربن، فرمالدهید، سیانوهیدروژن، نیکوتین و قطران است.
این مواد از دو راه بینی و دهان وارد بدن میشن. بین این مواد سمی، نیکوتین اعتیاد آورترین اونهاست و مهمترین عاملی که افراد نمیتونن سیگار رو ترک کنن همین ماده است. نیکوتین میتونه از طریق بینی، مخاط، پوست و دهان وارد جریان خون بشه و اثرات خودش رو بر روی بدن بزاره.

سیگار و ایمپلنت

سیگار عوارض بسیار زیادی بر روی بدن داره. تغریبا کمتر ماده ای وجود داره که مثل سیگار بر روی اکثر اعضای بدن اثر بزاره. سکته مغزی، سکته قلبی، بیماری های عروقی، سرطان ریه، بیماری های انسدادی ریوی و بسیاری موارد دیگر.
این موارد باعث پایین اومدن کیفیت زندگی افراد و کاهش نرخ امید به زندگی میشه.
مهمترین اثرات سیگار، سرطان های ریوی و انسداد عروق کرونر است. بیش از 90 درصد از زنانی که به سرطان ریه مبتلا شده اند به خاطر سیگار بوده است.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  ضرورت چکاپ 6 ماهه اطفال

فردی که سیگار میکشه پوسیدگی در دندان هاش اتفاق می افته، دچار بیماری های لثه میشه و مستعد انواع سرطان ها و بیماری های شایع دهان و دندان میشه.
سیگار بر روی شدت این بیماری ها نیز اثر داره و عوارض این بیماری هارو بیشتر میکنه.
اما فقط این نیست. سیگار بر روی درمان بیماری های دهان، دندان و لثه هم اثر میزاره و باعث میشه شانس موفقیت درمان ها کاهش پیدا کنه.

زمانی که بیماری های لثه ای به وجود میاد چند مورد پیش میاد.

اتصالات لثه ای و چسبندگی لثه از بین میره یا کاهش پیدا میکنه.
تحلیل استخوان و تحلیل لثه به وجود میاد.
و عمق پاکت ها افزایش پیدا میکنه.
افرادی که سیگار مصرف میکنند تا 4 برابر بیشتر از دیگران مستعد بیماری های لثه و دهان است. حالا اگر فرد سیگاری، مصرف سیگار و دخانیات رو ترک کنه، احتمال ابتلا به بیماری های لثه و دهان تا 50 درصد کاهش پیدا میکنه.
در یک پژوهش در افراد سیگاری، دو شخص که مصرف سیگار نابرابری دارند مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش شخصی که 9 نخ سیگار در روز مصرف میکنه 2/8 بیشتر از دیگران و کسی که 30 نخ مصرف میکنه 6 برابر بیشتر در معرض بیماری قرار داره.
در درمان لثه بین یک فرد سیگاری و یک فرد غیر سیگاری تفاوت هایی وجود داره. در فرد سیگاری نتایج درمان ضعیف تره و مقاومت نسبت به درمان در فرد سیگاری بسیار بیشتره.
تحلیل لثه و استخوان در فرد سیگاری بسیار بیشتره و به علت عمق بالای پاکت، امکان موفقیت درمان در فرد سیگاری کاهش زیادی پیدا میکنه.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  بهترین دندانپزشک در غرب تهران

اثر سیگار بر دهان و دندان

 

ایمپلنت و سیگار

در مورد ایمپلنت موضوعی وجود داره. برای افراد سیگاری نمیتوان از هرنوع ایمپلنتی استفاده کرد. چون احتمال شکست درمان در این افراد بسیار بالاست. افراد سیگاری باید از ایمپلنت خاصی استفاده کنند که خب قاعدتا قیمت بالاتری هم دارد.
در آخر همانطور که همه میدونیم سیگار برای سلامتی بسیار خطرناکه. اما در خصوص دهان، دندان و لثه جدا از خطر، باعث جلوگیری از درمان میشه.

پس لطفا نکشید یا کمتر بکشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp