کاشت دندان

کاشت دندان: مزایا، انواع، نحوه انجام، عوارض احتمالی و هزینه

جراحی کاشت دندان فرآیندی است که در آن ریشه دندان با پست های / پایه های پیچ مانند فلزی جایگزین شده و به جای دندان آسیب دیده یا افتاده جایگزین می شود و عملکرد آن بسیار شبیه دندان اصلی است. جراحی کاشت دندان می تواند جایگزین مناسبی برای دندان های مصنوعی یا بریج هایی باشد که به خوبی در جای خود قرار نمی گیرند و می تواند در هنگام نبود ریشه طبیعی دندان به دندان مصنوعی یا بریج امکان جایگزینی دهد.

چگونگی انجام جراحی کاشت دندان بستگی به نوع ایمپلنت و وضعیت استخوان فک دارد. کاشت دندان ممکن است چندین مرحله داشته باشد. مهمترین مزیت کاشت دندان، پشتیبانی از دندان های جدید است و این فرآیندی است که نیاز به ترمیم مناسب استخوان اطراف ایمپلنت دارد. از آنجایی که این ترمیم استخوان نیازمند گذشت زمان است، این فرآیند نیز می تواند ماه ها طول بکشد.

در این مقاله، در مورد مزایا، افراد مناسب، آماده سازی، درمان، مراقبت های بعد از درمان، احتمالات و عوارض جانبی کاشت دندان یاد خواهید گرفت. باید بدانید که هر زمان  که می خواهید جای خالی دندان خود را با کاشت دندان درمان کنید، باید به یک دندانپزشک ماهر و مجرب که در مورد درمان ها و کنترل عوارض آنها اطلاعات دارد مراجعه کنید. این کار خطرات و عوارض جانبی و همچنین دوران نقاهت پس از درمان را کوتاه می کند.

 

مزایای کاشت دندان 


مزایای کاشت دندان

مزایای کاشت دندان:

  • بازگرداندن توانایی جویدن
  • بازگرداندن زیبایی
  • جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان فک به علت از دست دادن استخوان
  • حفظ سلامت استخوان و لثه
  • کمک به ثبات دندان های اطراف
  • بهبود کیفیت زندگی

انواع کاشت دندان


انواع کاشت دندان

بیش از ۶۰ شرکت ایمپلنت های دندانی و یا مواد مورد استفاده برای ایجاد تاجی که روی آنها قرار می گیرد را تولید می کنند. در نتیجه، دندان پزشکان گزینه های زیادی برای تشخیص درمان مناسب مختص نیازهای بیمار دارند. با این حال، آگاه باشید که اگر توسط یک دندانپزشک تحت درمان کاشت ایمپلنت قرار بگیرید و سپس به دندانپزشک دیگری برای ترمیم مراجعه کنید، دندانپزشک جدید ممکن است در مورد مواد استفاده شده توسط دندانپزشک قبلی، تجربه کمتری داشته یا به همان مواد دسترسی نداشته باشد.

کاشت دندان معمولاً بر اساس پروسه ای که برای قرار دادن آنها به کار می رود به صورت دو مرحله ای یا تک مرحله ای گروه بندی می شوند.

کاشت دو مرحله ای

فرآیند دو مرحله ای شامل جراحی برای قرار دادن ایمپلنت در استخوان فک و بستن (بخیه کردن) بافت لثه می شود. چندین ماه پس از ترمیم، جراحی کوچکی به منظور قرار دادن تنه و تاج موقت انجام می گیرد.

کاشت داخل استخوانی 

درون استخوان فک قرار می گیرند، کاشت درون استخوانی مرسوم ترین نوع ایمپلنت دو مرحله است. این ایمپلنت عمدتاً به عنوان جایگزین بریج یا دندان مصنوعی متحرک استفاده می شود و شامل انوع پیچ، سیلندر یا تیغه می شود.

کاشت دندان تک مرحله ای 

در فرآیند تک مرحله ای، ایمپلنت بلندتری را با جراحی در فک قرار می دهند تا در استخوان فک قرار گیرد و تا بالای بافت لثه بیاید. بعد از بسته شدن (بخیه شدن) بافت لثه، در حالی که نوک ایمپلنت قابل مشاهده است، اجازه می دهند که کاشت ترمیم گردد. در نتیجه، بعد از چند ماه ترمیم، تنه / اباتمنت و کلاهک موقتی می تواند بدون نیاز به جراحی جزئی بر روی سر ایمپلنت قرار گیرد.

کاشت زیر پیرا استخوانی (ساب پریوستئال) 

ساب پریوستئال روی استخوان فک و درون لثه قرار گرفته و پست فلزی ایمپلنت برای نگهداری کاشت در بیرون قرار می گیرد. این نوع کاشت در صورت استفاده نادر می باشد. کاشت ساب پریوستئال عمدتاً در بیمارانی که دندان مصنوعی دارند و ارتفاع استخوان آنها کافی نیست استفاده می شوند.

 

اندازه ایمپلنت


اندازه ایمپلنت

گروه بندی دیگر ایمپلنت ها بر اساس سایز آنها (که سطح نیز نامیده می شود) می باشد و بیانگر این است که به طور کلی در کجای دهان می توانند قرار بگیرند. با این حال، هر موردی متفاوت می باشد، فضای منحصر به فرد و نیاز استخوانی در دسترس، اندازه ایمپلنت را مشخص می کند. پایه ایمپلنت، قطر و ارتفاع دارد که هر دو برای انتخاب آن مهم می باشند.

سطح استاندارد

ایمپلنت های دندانی استاندارد از سایز ۳.۵ تا ۴.۲ میلی متر قطر دارند. ایمپلنت های نسبتاً کوتاه تر و نازکتر معمولاً در جلوی دهان استفاده می شوند.

سطح بزرگ 

اندازه قطر ایمپلنت های دندانی بزرگ از ۴.۵ تا ۶ میلی متر می باشند و عمدتاً در عقب دهان کاربرد دارند.

ایمپلنت های نازک یا مینی: ایمپلنت های کوچک از ۲ تا ۳.۵ میلی متر قطر دارند و معمولاً برای بیمارانی که فضای کافی بین ریشه های دندان ندارند قرار می گیرند. ممکن است زمانی که بیمار تراکم استخوانی پایینی نیز داشته باشد از این ایمپلنت ها استفاده شود. گاهی برای پشتیبانی موقت پروتزهای موقتی نیز استفاده می شود، اما ایمپلنت های دائمی با استخوان ادغام می شوند.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  جرم گیری دندان و هرآنچه باید قبل از جرم گیری دندان بدانید!

افراد مناسب جهت انجام کاشت دندان 


افراد مناسب جهت انجام کاشت دندان

به طور کلی، کاشت دندان برای کسی مناسب است که موارد زیر را دارد:

  • یک یا چند دندان افتاده دارد.
  • استخوان فک او کاملاً رشد کرده است.
  • استخوان کافی برای حفظ کاشت ها دارد یا می تواند پیوند استخوان دریافت کند.
  • بافت دهانی سالمی دارد.
  • بیماری ندارد که روی ترمیم استخوان ها تأثیر بگذارد.
  • علاقه ای به استفاده از دندان مصنوعی ندارد یا نمی تواند از آنها استفاده کند.
  • می خواهد توانایی تکلم خود را بهبود ببخشد.
  • می تواند تعهد دهد که چند ماه این فرآیند را پیگیری می کند.
  • سیگار نمی کشد.

آمادگی برای کاشت دندان 


آمادگی برای کاشت دندان

فرآیند برنامه ریزی شده برای کاشت دندان ممکن است چندین متخصص مختلف را درگیر کند که شامل پزشک متخصص بیماری دهان، فک و صورت (جراح دهان، فک و صورت)، دندانپزشک متخصص درمان ساختارهای حمایت کننده دندان مانند استخوان ها و لثه (پریودنتیست)، دندانپزشکی که دندان های مصنوعی را طراحی و پردازش می کند و گاهی متخصص گوش و حلق و بینی  (ENT) می شود.

از آنجایی کاشت دندان نیاز به یک یا چند پروسه جراحی دارد، برای آمادگی انجام این فرآیند باید ارزیابی کاملی داشته باشید که شامل موارد زیر می شود:

  • معاینه کامل دندانپزشکیممکن است عکس اشعه ایکس و سه بعدی نیاز داشته باشید و برای دندان ها و فک شما قالب هایی ساخته شود.
  • بررسی پیشینه پزشکی شما. در مورد شرایط سلامتی و هر دارویی که استفاده می کنید از جمله داروهای بدون نسخه و مکمل ها اطلاع دهید. اگر بیماری قلبی خاصی دارید یا ایمپلنت ارتوپدی دارید، پزشک ممکن است قبل از جراحی برای پیشگیری از عفونت، آنتی بیوتیک تجویز کند.
  • برنامه درمانی. برای وضعیت شما طراحی می شود، این برنامه، عواملی مانند چند دندان نیاز به جایگزینی دارد و وضعیت استخوان فک و دندان های دیگر چگونه است، را در نظر می گیرد.

برای کنترل درد، گزینه های بی حسی در طی جراحی شامل بی حسی موضعی، آرامبخش یا بی هوشی کامل می شود. در مورد اینکه کدام مورد برای شما بهتر است با پزشک صحبت کنید. تیم مراقبت های دندانی شما، بسته به نوع بی حسی که دریافت می کنید، در مورد خوردن و نوشیدن قبل از جراحی توصیه های لازم را می دهد. در صورت استفاده از آرام بخش یا بی هوشی کامل، برنامه ای بریزید که شخصی بعد از جراحی شما را تا خانه همراهی کند و در طی روز با شما بماند.

 

فرآیند کاشت دندان 


فرایند کاشت دندان

جراحی کاشت دندان در سطوح مختلف معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود و زمان ترمیم بین جراحی ها در نظر گرفته می شود. فرآیند قرار دادن کاشت دندان شامل چندین مرحله می شود:

  • حذف دندان آسیب دیده
  • آماده سازی استخوان فک (پیوند) در صورت لزوم
  • قرار دادن ایمپلنت دندان
  • رشد و ترمیم استخوان
  • قرار دادن اباتمنت
  • قراردادن دندان مصنوعی

کل فرآیند ممکن است ماه های زیادی زمان ببرد تا تکمیل شود. بیشتر این زمان صرف ترمیم و انتظار برای رشد استخوان جدید در فک می شود. بسته به شرایط شما، انجام پروسه خاصی یا مواد مصرفی، گاهی مراحل مشخصی می توانند با هم ترکیب شوند.

پیوند استخوان 

اگر استخوان فک به اندازه کافی ضخیم نیست یا نرم است، ممکن است قبل از جراحی کاشت دندان، نیاز به پیوند استخوان داشته باشید. زیرا عمل جویدن فشار زیادی روی استخوان می آورد و اگر نتواند از ایمپلنت پشتیبانی کند، جراحی کاشت دندان احتمالاً بی فایده می شود. پیوند استخوان می تواند پایه محکم تری برای ایمپلنت ایجاد کند.

چندین ماده پیوند استخوانی وجود دارد که می توانند برای بازسازی استخوان فک استفاده شوند. گزینه ها ممکن است شامل پیوند استخوان طبیعی، مثلاً از ناحیه ای دیگر از بدن شما یا پیوند استخوان مصنوعی، مثلاً مواد جایگزین استخوان که می تواند ساختار حمایتی برای رشد استخوان جدید ایجاد می کند باشد. در مورد گزینه ها با پزشک خود مشورت کرده و بهترین را انتخاب کنید.

ممکن است چند ماه طول بکشد تا استخوان پیوند زده شده به اندازه کافی استخوان جدید به منظور پشتیبانی از کاشت دندان ایجاد کند. در مواردی، ممکن است فقط نیاز به مقدار کمی پیوند استخوان داشته باشید که می تواند در همان زمان جراحی ایمپلنت انجام شود. شرایط استخوان فک شما مشخص می کند که چگونه باید پیش بروید.

قرار دادن ایمپلنت دندان 

در طی جراحی به منظور قرار دادن کاشت دندان، جراح دهان و دندان یک برش برای باز کردن لثه و رسیدن به استخوان ایجاد می کند. در درون استخوان حفره هایی ایجاد می شود تا پست (پایه) ایمپلنت در آن قرار گیرد. از آنجایی که پایه نقش ریشه دندان را بازی می کند، باید در عمق استخوان قرار بگیرد.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  درباره ایمپلنت ساب پریوستیال چه می دانید

در این مرحله، در جایی که دندان خود را از دست داده اید هنوز فضای خالی دارید. در صورت نیاز، می توان نوعی پروتز موقتی و جزئی برای حفظ ظاهر قرار داد. می توانید در هنگام شستشوی دهان و خواب آن را بردارید.

صبر کردن برای رشد استخوان 

زمانی که پایه فلزی ایمپلنت در استخوان فک قرار گرفت، ادغام استخوان و ایمپلنت آغاز می شود. در طی این فرآیند، استخوان فک رشد می کند و با سطح ایمپلنت دندانی ترکیب می شود. این فرآیند که می تواند چندین ماه زمان برد، به ایجاد پایه محکم برای دندان مصنوعی جدید کمک کرده و همانند ریشه های دندان اصلی عمل می کند.

قرارداردن اباتمنت / بدنه 

وقتی ادغام استخوان و کاشت کامل شد، ممکن است نیاز به جراحی بیشتر برای قرار دادن بدنه داشته باشید، بدنه قسمتی است که تاج در نهایت روی آن متصل می شود. این جراحی کوچک معمولاً با بی حسی موضعی و در بخش سرپایی انجام می شود.

برای قرار دادن اباتمنت:

  • جراح دهان و دندان لثه را مجدداً باز می کند تا به ایمپلنت برسد.
  • اباتمنت به ایمپلنت متصل می گردد.
  • سپس بافت لثه در اطراف اباتمنت بسته می شود اما در روی آن باز می ماند.

در مواردی، اباتمنت به پایه فلزی ایمپلنت دندانی و در جایی که پایه قرار گرفته شده متصل می شود که یعنی نیازی به جراحی اضافه ندارید. زیرا اباتمنت فقط از خط لثه کمی بالاتر است. هر زمان که دهان خود را باز می کنید قابل مشاهده است و تا زمانی که دندانپزشک پروتز دندان را کامل کند همانگونه باقی خواهد ماند. برخی این حالت را دوست ندارند و ترجیح می دهند که اباتمنت در مرحله ای جداگانه متصل گردد.

بعد از اینکه اباتمنت قرار گرفت، قبل از اتصال دندان مصنوعی، در عرض دو هفته، لثه باید ترمیم گردد.

 

انتخاب دندان مصنوعی جدید 

زمانی که لثه ترمیم شد، تأثیر بیشتری از دهان و باقی دندان ها خواهید داشت. این تأثیرات برای ساخت تاج و دندان مصنوعی با ظاهر طبیعی شما استفاده می شود. تا زمانی که استخوان فک به اندازه کافی به منظور استفاده از دندان جدید قوی نشود، نمی توان تاج را قرار داد.

شما و متخصص دندان می توانید دندان هایی را انتخاب کنید که قابل برداشتن، تنظیم یا ترکیبی از این دو باشند.

  • قابل برداشتن. این نوع شبیه دندان مصنوعی معمولی می باشد و می تواند کلی یا برای قسمتی باشد و حاوی دندان های سفید مصنوعی به همراه لثه پلاستیکی صورتی می باشد. روی یک قالب فلزی که به اباتمنت ایمپلنت متصل است قرار گرفته و محکم در جای خود قرار می گیرد. می توان آن را به راحتی برای ترمیم یا تمیز کردن روزانه برداشت.
  • ثابت. این نوع دندان مصنوعی به طور دائمی به داخل اباتمنت ایمپلنت پیچ شده یا چسبیده است. در هنگام خواب یا برای شستشو نمی توانید آن را بردارید. اکثر اوقات، هر تاج به اباتمنت خودش متصل می گردد. اما از آنجایی که ایمپلنت ها بسیار محکم هستند، می توان چندین دندان را در صورت استفاده از بریج به آن متصل کرد.

مراقبت های پس از کاشت دندان 


مراقبت های پس از کاشت دندان

چه جراحی کاشت دندان را در یک مرحله یا چند مرحله انجام دهید، ممکن است برخی آزردگی های معمول مربوط به جراحی دندان را داشته باشید، مثلا:

  • ورم لثه و صورت
  • کبودی پوست و لثه ها
  • درد در ناحیه کاشت دندان
  • خونریزی جزئی

بعد از جراحی کاشت دندان ممکن است نیاز به مسکن یا آنتی بیوتیک داشته باشید. اگر ورم، درد یا هر مسئله ای روز بعد از جراحی بدتر شد، با جراح دهان و دندان خود تماس بگیرید.

بعد از هر مرحله جراحی، ممکن است تا زمان ترمیم محل جراحی، نیاز به خوردن غذاهای نرم داشته باشید. معمولاً، جراح بخیه هایی استفاده می کند که خود به خود جذب می شوند. اگر بخیه ها جذبی نبودند، پزشک آنها را می کشد.

تأثیرات کاشت دندان 


تاثیرات کاشت دندان

اکثر کاشت های دندانی موفق هستند. با این حال، گاهی اوقات استخوان نمی تواند به خوبی به ایمپلنت فلزی متصل شود. مثلاً سیگار کشیدن ممکن است نگذارد ایمپلنت خوب متصل گردد و مشکلاتی ایجاد کند.

اگر استخوان نتواند به خوبی به ایمپلنت جوش بخورد، ایمپلنت برداشته می شود و استخوان حذف می شود. در این صورت، سه ماه دیگر می توانید این درمان را دوباره امتحان کنید.

اگر موارد زیر را انجام دهید، می توانید به دندان کاشته شده و ماندگاری دندان های طبیعی خود کمک کنید:

  • انجام بهداشت دهانی مناسب. همانند دندان های طبیعی خود، دندان های کاشته شده، مصنوعی و بافت لثه را تمیز نگه دارید. مسواک هایی که مخصوص این موارد طراحی شده اند، مثلاً مسواک بین دندانی که بین دندان ها می رود، می تواند گوشه ها و شکاف های اطراف دندان ها، لثه ها و پست های فلزی را تمیز کند.
  • مرتباً به دندانپزشک مراجعه کنید. معاینات دندانی را برنامه ریزی کنید تا از سلامت و کارکرد درست ایمپلنت ها مطمئن شوید و توصیه های مراقبت حرفه ای را پیگیری کنید.
  • از عادات مخرب پرهیز کنید. چیزهای سفت، مانند یخ و آبنبات های سفت که می توانند تاج یا دندان های طبیعی شما را بشکنند، نجوید. از مصرف محصولات کافئین دار و دخانیات اجتناب کنید. اگر دندان های خود را به هم می سایید، آن را درمان کنید.
پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  مواد پر کردن دندان

خطرات کاشت دندان 


همانند هر جراحی، جراحی کاشت دندان با خطراتی همراه است. مشکلات نادر هستند. وقتی اتفاق می افتند جزئی می باشند و به راحتی درمان می شوند. خطرات شامل موارد زیر می شوند:

  • عفونت در ناحیه کاشت دندان.
  • صدمه و تخریب بافت های اطراف، مثلاً دندان های دیگر و رگ های خونی.
  • آسیب عصبی که می تواند باعث ایجاد درد، بی حسی یا مور مور در دندان های طبیعی، لثه، لب ها یا چانه شود.
  • مشکلات سینوسی، وقتی ایمپلنت دندانی در فک بالایی قرار میگیرد، ممکن است به یکی از حفره های سینوسی وارد شود.

هزینه کاشت دندان 


هزینه کاشت دندان

هزینه کاشت دندان مخصوصا هزینه کاشت دندان جلو برای هر شخص متفاوت بوده و بستگی به نیازهای شخصی شما دارد. دندانپزشک در طی معاینه شما، در مورد تمامی هزینه ها صحبت خواهد کرد. برخی از عوامل دیگری که می تواند روی هزینه کاشت دندان تأثیر بگذارند عبارتند از: منطقه جغرافیایی، تجربه و مهارت دندانپزشک، دستیاران و نوع و مقدار موارد مصرفی در طی درمان.

کاشت دندان معمولاً تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرد و اکثر مراجعین باید خود هزینه های درمانی را پرداخت کنند. در موراد بسیار نادری، اگر بیمار به سرطان دهان مبتلا باشد، ایمپلنت در پوشش بیمه قرار می گیرد. اگر حس می کنید واجد شرایط هستید، باید با دندانپزشک خود صحبت کنید. برخی دندانپزشکان شاید بسته های کمک مالی را ارائه بدهند. در این حالت، حتماً سوال بپرسید.

 

سؤالات متداول


مضرات کاشت دندان چیست؟

عوارض و خطراتی احتمالی که در کاشت دندان با آنها روبرو هستید شامل عفونت، آسیب به دندان های دیگر، تأخیر در ترمیم استخوان، آسیب عصبی، خوریزی طولانی مدت، شکستگی فک و غیره است. اگر می خواهید این خطرات را قبول کنید، کاشت دندان احتمالاً برای شما مناسب باشد.

کاشت دندان چقدر دردناک است؟ 

در اکثر موارد، درد در ۳ تا ۵ روز پس از درمان به اوج خود می رسد و بعداز آن نسبتاً سریع فروکش می کند. در آخر هفته اول پس از جراحی، در صورت وجود، باید درد و آزردگی کمی را حس کنید.

دندان کاشته شده چه مدت ماندگاری دارد؟ 

کاشت دندان به طور متوسط ۲۵ سال ماندگار است. دلایل زیادی برای دوام بیشتر یا کمتر از این ممکن است وجود داشته باشد. دلایل بدین صورت هستند: افرادی که بهداشت دهانی خوبی دارند دندان های کاشته شده آنها ماندگاری بیشتری دارد.

چه مدت بعد از کشیدن دندان می توانید کاشت انجام دهید؟ 

معمولاً دو تا سه ماه بعد از کشیدن دندان مناسب است. مدت انتظار بیان شده به لثه امکان ترمیم می دهد. اگر عفونت دهانی دارید، قبل از قرار دادن ایمپلنت باید رفع شود.

آیا کاشت دندان ممکن است درست کار نکند؟ 

کاشت دندان می تواند به دلایل متفاوتی شکست بخورد. اما شایع ترین و قابل پیشگیری ترین آن ها عفونت دندان و از دست دادن استخوان می باشد. التهاب بافت های اطراف ایمپلنت / پری ایمپلنتیس، نوعی عفونت است که در اطراف ایمپلنت و داخل لثه ایجاد می شود.

آیا کاشت دندان نیز دچار کرم خوردگی می شود؟

حفره ها دندان را ضعیف می کنند و نیاز به پر کردن دارند تا مطمئن شویم که پوسیدگی منتشر نمی شود. این یک نگرانی دائمی می باشد. دندان کاشته شده این مشکل را ندارد. زیرا ایمپلنت ها از تیتانیوم ساخته شده و حفره ای در آنها ایجاد نمی شود.

آیا کاشت دندان ممکن است در یک روز انجام شود؟ 

معمولاً ایمپلنت های یک روزه در یک پروسه انجام می شود که از ۳۰ دقیقه تا ۳ ساعت زمان می برد و بستگی به تعداد دندان های ایمپلنت شده دارد. با این حال، باید توجه کنید که در حقیقت با دندان دائمی از مطب برون نمی روید ولی می توانید ظاهر خوبی داشته باشید.

منبع : hakimdc.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp