مشکلات پس از روکش دندان

مشکلات پس از روکش کردن دندان

روکش کردن دندان یکی از پرکاربردترین درمان های دندانپزشکی است که مکمل ایمپلنت دندان می باشد و معمولا هدف از آن ترمیم و گاهی زیبایی می باشد. با این حال هنگامی که دندان خود را روکش میکنید، ممکن است برخی عوارض یا مشکلاتی را هم تجربه کنید که غالبا موقتی هستند و برطرف می شوند.

شایعترین مشکلات مربوط به روکش کردن دندان عبارتند از دندان درد در هنگام جویدن، حساسیت دندان به سرما یا گرما، مشکلات بایت به معنی نامناسب بودن سطح جونده یا لبه دندان و حساس بودن دندان در هنگام جویدن. همچنین ممکن است روکش دندان پس از مدتی، شل شده یا در بیاید.

 

مشکلات پس از روکش دندان

مشکلات پس از روکش دندان که بیشتر ممکن است ایجاد شوند عبارتند از:
درد یا حساسیت لثه اطراف دندان
مشکل بایت
حسایت به سرما یا گرما
درد دندان

مشکلات حساسیت و درد دندان پس از روکش کردن دندان، دلایل مختلف میتواند داشته باشد که در اینجا به آنها پرداخته میشود.

1- درد ناشی از صدمه دیدن عصب دندان روکش شده
عصب داخل اگر چند مرتبه تحت درمان قرار بگیرد یا به شکل دیگری صدمه ببیند و یا شدت صدمه ای که دیده زیاد باشد (ممکن است این اتفاق در حین روکش کردن بیفتد و یا پیش از آن افتاده باشد) ممکن است دچار نکروز شده و بمیرد. به این وضعیت پالپیت برگشت ناگذیر میگویند یعنی قابل درمان نیست. این وضعیت همچنان که پیش میرود، علائمی ایجاد میکند که از جمله آنها، دندان درد است.

نشانه های صدمه دیدن عصب دندان روکش شده

در شرایط مختلف نوع ناراحتی که در پالپیت برگشت ناپذیر تجربه میکنید میتواند کاملا متفاوت باشد:
میزان درد از حساسیت خفیف دندان به لمس تا درد متناوب که هر بار چند دقیقه طول میکشد یا دندان درد شدید که چند ساعت طول میکشد میتواند متفاوت باشد.
ناراحتی دندان ممکن است با محرکی مثل فشار فک، غذای داغ یا حتی غذای سرد شروع شود. با تحریک دندان، درد شروع میشود و حتی با وجود برداشتن عامل تحریک ادامه پیدا میکند (در دندان سالم با برداشتن محرک، درد فورا برطرف میشود).
ماهیت درد ممکن است بسیار متفاوت باشد، تیز و مشخص یا مبهم و کلی، موضعی یا منتشر در کل فک… . این دردها گاهی تیر میکشند.
به علت این تفاوتها باید حتما به پزشک مراجعه کنید تا علت دقیق دندان در مشخص شود. علائم ممکن است ابتدا در حین روکش کردن دندان (مثلا پس از تراشیدن دندان) شروع شوند یا اندکی پس از جایگذاری روکش دائمی خود را نشان بدهند. در مواردی هم ماهیت تخریبی پالپیت ممکن است چند روز تا چند ماه و حتی گاهی چند سال طول بکشد تا به حدی برسد که علائم ایجاد کند و درد احساس کنید. بنابراین بر اساس زمان شروع دندان درد، نمیتوانید در مورد منشا آن قضاوت کنید.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  بریج بر پایه ایمپلنت دندان

درمان آسیب دیدگی عصب دندان

در مواردی که مشخص می شود عصب به حدی صدمه دیده است که بهبود نخواهد یافت (پالپیت برگشت ناگذیر)، باید عصب کشی انجام شود.
یادتان باشد روکش همیشه بر روی دندان دست نخورده قرار نمیگیرد بلکه در بیشتر موارد، دندانی را روکش میکنید که قبلا هم تحت درمانهای دندانپزشکی دیگر بوده است و تجربه های مخربی مانند شکستگی، پوسیدگی یا جدا شدن پر کردگی را داشته است. همین وقایع میتوانند آسیب جبران ناپذیری به عصب دندان وارد کنند و عصب را از بین ببرند اما چون زمان میبرد تا علائم ناشی از مرگ عصب دندان بروز کند ممکن است آن را به چیز دیگری ربط بدهید. این باعث میشود در بسیاری از مواقع، دندانی که قبلا به نظر خوب و سالم میرسیده حالا که روکش شده شروع به درد گرفتن کند. با این حال باید این نکته را هم مد نظر داشته باشید که روکش کردن دندان هم همانند هر درمان دیگری، آسیبهایی به بافتهای سالم از جمله عصب دندان وارد میکند و این امکان وجود دارد که باعث پالپیت برگشت ناپذیر شود.

2- درد ناشی از ناموفق بودن عصب کشی دندان روکش شده
گاهی اوقات دندانی که میخواهید روکش کنید، دچار صدمات جدی شده و عصب داخل آن از بین رفته است. در این شرایط دندانپزشک باید پیش از روکش کردن، عصب کشی انجام بدهد. اگر درمان عصب کشی موفقیت آمیز نباشد بعدا دندان ممکن است دندان مجددا عفونت کند و بافتهای اطراف آن درد بگیرند. علت عدم موفقیت عصب کشی ممکن است وجود انشعابات بسیار ریز ریشه، انحنای مجرای ریشه، عدم شناسایی یک یا چند مجرای ریشه، عدم تبحر دندانپزشک در پاکسازی دندان و برطرف کردن عفونت یا پر کردن آن یا عفونت مجدد بعد از درمان باشد. همچنین گاهی ممکن است عصب کشی که قبلا روی دندان انجام داده اید موفق نبوده و داخل دندان عفونتی شروع شده باشد و در همین حال دندان روکش شود. در هر صورت دندانی که عصب کشی آن ناموفق باشد و روکش شده باشد، باید روکش آن برداشته شده و مجددا عصب کشی شود و یا در صورت عدم احتمال موفقیت، دندان کشیده شود.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  بوی بد دهان بعد از ایمپلنت

3- درد ناشی از ترک خوردن دندان
گاهی اوقات علت درد دندان روکش شده، ترک داشتن دندان است. ترک ممکن است از قبل وجود داشته و تشخیص داده نشده باشد و یا در حین کار بر روی دندان ایجاد شده باشد. ترک خوردگی دندان باعث میشود فشاری که به دندان وارد میشود یکنواخت توزیع نشود. همچنین راه برای نفوذ باکتریها به داخل دندان قراهم میشود. بنابراین ترک خوردگی دندان حتما باید درمان شود. ترک خوردگی دندان اگر به صورتی باشد که دو نیمه ترک تحت فشار، مستقل از هم حرکت کنند احتمالا باعث دندان درد میشود.
اگر ترک دندان عمیق باشد و به پالپ رسیده باشد کاری نمیتوان برای آن انجام داد و چاره ای به جز کشیدن دندان ندارید.

4- درد ناشی از تنظیم نبودن سطح جونده یا لبه برنده دندان روکش شده
پس از این که دندانتان روکش شد، بهتر است کمی در مطب بمانید تا اثر بی حسی برود و بتوانید دندانهایتان را روی هم جفت کنید تا ببینید سطح آنها چگونه است. اگر به منزل رفتید و پس از مدتی احساس کردید روکش زیادی بلند است و دندان مقابل را تحت فشار قرار میدهد، به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا آن را برایتان تنظیم کند. گاهی نیز ممکن است سطح روکش بیش از حد برجسته یا تیز باشد. در هر صورت همه این مشکلات به راحتی قابل حل هستند. اگر روکش را تنظیم نکنید فشار زیادی بر دندانتان وارد می آید و ممکن است لثه اطراف آن التهاب پیدا کند.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  عمر ایمپلنت دندان چقدر است؟؟

5- درد لثه
لبه های روکش در فرایند روکش کردن باید در زیر لثه قرار بگیرد. ممکن است در فرایند تراشیدن قاعده دندان یا قالب گیری، لثه صدمه دیده یا تحریک شود. این میتواند باعث درد لثه یا دندان شود که موقتی بوده و خود به خود برطرف میشود. شستشوی دهان با محلول آب نمک (سه مرتبه در روز) به بهبودی لثه کمک میکند.

عوامل دیگری که ممکن است به درد دندان روکش شده بینجامند اما ارتباطی با خود فرایند روکش کردن دندان ندارند به صورت زیر هستند:

1- دندان قروچه: افرادی که دندانهای خود را هنگام خواب و یا حتی در بیداری به هم فشار میدهند یا میسایند، فشار زیادی بر دندانهای خود وارد میکنند. این فشار زیاد تکرار شونده، باعث التهاب بافتهای اطراف دندان، ترک خوردن و ساییدگی دندان، فشار مفصل و عضله فک و سردرد های صبحگاهی میشود.
2- عفونت دندان: ممکن است دندانی که قبلا روکش شده است، به دلایلی مانند جدا شدن بخشی از روکش از دندان و نفوذ باکتریها، ضعف بهداشت دهان یا عوامل دیگر دچار عفونت شود.

2 دیدگاه دربارهٔ «مشکلات پس از روکش کردن دندان»

  1. عرض سلام و ادب
    ممنون میشم که بگین آیا من با جراحی لب میتونم مشکلم رو حل کنم یا خیر؟موقع خندیدن لبم خیلی بالا میره

    1. سلام وقت خوش جناب آقای شهرام سپنتا گرامی
      برای اعلام نظر نیاز به معاینه میباشد.در صورت تمایل برای تعیین وقت ویزیت میتوانید با مطب تماس بگیرید:
      شماره تماس:88082941
      اگر اکنون امکان تماس گرفتن ندارید میتونید مقاله زیر در ارتباط با جراحی لثه را مطالعه بفرمایید:
      https://drsojoodi.com/cosmetic-gum-surgery/

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp