عصب کشی دندان

عصب کشی چیست؟

عصب کشی دندان پروسه ای است که در آن دندان عفونت کرده شما بدون کشیدن ترمیم میشود. یعنی دیگر لازم نیست دندانی که درد میکند را بکشید.
زمانی که شما دندان درد میگیرید مهمترین دلیل آن رسیدن عفونت به پالپ دندان است. پالپ دندن همان قسمتی است که رگ های خونی و اعصاب دندان در آن قرار دارند. با کمک عصب کشی شما از این درد و عفونت خلاص شده و به راحتی میتوانید غذا میل کنید و به زیبایی لبخند شما هم آسیبی نرسد.

عصب کشی

زمانی که التهاب و عفونت به پالپ دندان برسید شما نیاز به عصب کشی دارید. در این زمان اگر تاج که همان قسمت اصلی دندان است آسیب ندیده باشد میتوان با حفظ ساختار و ظاهر اصلی دندان آن را ترمیم و درمان کرد.
پوسیدگی عمیق، انجام چندین درمان دندانپزشکی بر روی یک دندان، ترک و آسیب به دندان از جمله دلائل صدمه به پالپ و عصب کشی دندان است.
اگر درد شدید، تورم و گرما در لثه خود احساس کردید احتمالا نیاز به عصب کشی دارید.

پروسه عصب کشی دندان

اولین اقدام برای عصب کشی دندان، گرفتن عکس توسط بیمار است. بیمار ابتدا باید از دندان خود عکس بگیرد تا مقدار و محل عفونت مشخص شود.
بعد از آن پروسه درمان عصب کشی توسط دندانپزشک آغاز میشود و شامل 5 مرحله است.
انجام بی حسی، برداشتن عفونت، پاکسازی کامل، پرکردن و روکش.
در ادمه به توضیح این مراحل میپردازیم.

بی حسی

برای همه درمان های دندانپزشکی، اولین مرحله بی حسی است. این موضوع برای عدم احساس درد است. با توجه به وضعیت بدنی و دندان شما، دندانپزشک مقدار معینی داروی بی حسی به لثه شما، نزدیک دندان عفونت کرده تزریق میکند. بعد از مدت کمی، موضع مورد نظر بی حس شده و ادامه درمان انجام میشود.

برداشتن عفونت یا پالپ

بعد از بی حسی، دندانپزشک بر روی دندان شما یک شکاف ایجاد میکند تا قسمت داخلی دندان یا پالپ را ببیند. سپس با استفاده از ابزار مخصوصی که به آن فایل میگویند قسمت عفونت کرده را، خارج میکند.
این مرحله بسیار حساس است و کوچکترین خطایی ممکن است آسیب به عصب فک وارد کند.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  جراحی لثه با لیزر

dental-file

پاکسازی کامل

در این مرحله، بعد از برداشتن عفونت، دندانپزشک اقدام به پوشش دادن عفونت با استفاده از آنتی بیوتیک میکند تا از گسترش مجدد عفونت جلوگیری کند. سپس با استفاده از ماده ای به نام سیلر و گوتاپرکا، دندان را پر میکند.
با توجه به وضعیت بیمار، این احتمال هست که دندانپزشک آنتی بیوتیک های خوراکی هم برای بیمار تجویز کند.

پر کردن

در این مرحله که در واقع آخرین قسمت از پروسه عصب کشی دندان است دندانپزشک شکافی را که در همان ابتدا در بالای دندان ایجاد کرده را پر میکند تا کانال و مواد داخل آ از آسیب هایی که ممکن است به علت بزاق یا مواد غذایی ناشی شود در امان باشد.

درد عصب کشی

موضوعی که برای همه درمان های دندانپزشکی باعث نگرانی بیماران است موضوع درد است. همانطور که در بالا اشاره شد در ابتدای همه درمان های دندانپزشکی، بی حسی انجام میشود که باعث میشود تا بیمار در طول مدت درمان هیچ دردی را حس نکند. پس بابت این موضوع هیچ نگرانی وجود ندارد. حتی بیماران در طول درمان میتوانند با دندانپزشک خود صحبت کنند.

تغذیه بعد از عصب کشی

اول از همه توجه داشته باشید که بهتر است که بیمار تا یک ساعت بعد از عصب کشی چیزی نخورد. بعد از انجام عصب کشی بهتر است تا مدتی از خوردن غذاهای سفت با دندان عصب کشی شده خودداری کرد. همچنین غذاهای خیلی گرم و خیلی سرد نیز نباید میل کرد. غذاهای ولرم و نرم بسیار مناسب است.
توجه داشته باشید که بعد از عصب کشی اگر بیمار با غذاهای سرد و گرم دچار درد دندان شد تا مدتی طبیعی است. ولی اگر طولانی شد حتما باید به دندانپزشک مراجعه کرد.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  جراحی لثه چیست؟

همچنین بعد از عصب کشی بهتر است از مسواک و نخ دندان استفاده نشود. این موضوع به دلیل تازه بودن پانسمان دندان است.

کار بعد از عصب کشی

بعد از درمان بیمار میتواند به محل کار برود و مشغول شود. حتی رانندگی کردن هم منعی ندارد. پس نگران این موضوع نباشید و اگر درد دندان دارید حتما به دندانپزشک مراجعه کنید. البته بهتر است بیمار تا زمانی که بی حسی از بین نرفته ورزش نکند. چون احتمال گاز گرفتن بافت دندان و متوجه نشدن این موضوع به دلیل بی حسی وجود دارد.

یکی دیگر از نکاتی که بعد از عصب کشی توسط بیمار باید رعایت شود مصرف به موقع داروهاست. بعد از عصب کشی، معمولا دندانپزشک آنتی بیوتیک تجویز میکند. مصرف این داروها بسیار مهم است و نباید سرسری گرفته شود.

درد بعد از عصب کشی

اگر بعد از عصب کشی کمی احساس درد داشتید کاملا طبیعی است. این درد به دلیل قطع نمودن و خارج كردن عروق و اعصاب از داخل ريشه است. چون يك زخم و التهاب در اطراف ريشه دندان در استخوان ايجاد شده و طبیعاتا کمی درد دارد. مقدار این درد بستگی به شخص، مقدار عفونت و کانال مربوط به دندان دارد.

ضعیف شدن دندان بعد از عصب کشی

یکی از مواردی که بیماران در مورد آن بسیار سوال میکنند این موضوع است. باید بدانید که عصب کشی باعث ضعیف شدن دندان ها نمیشود. بلکه پوسیدگی عامل ضعف آن است. این موضوع کاملا غلط است و جالب است بدانید که موادی که با آنها دندان را پر میکنند در بسیاری موارد باعث تقویت ساختار دندان پوسیده میشود.

روش های جایگزین عصب کشی

به طور کلی تعداد درمان های جایگزین عصب کشی زیاد نیست. مهمترین آنها کشیدن دندان و جایگزینی آن با دندان مصنوعی و یا کاشت ایمپلنت است. البته این روش ها دائمی و خب پرهزینه هستند.
روش دیگری که میتوان به جای عصب کشی استفاده کرد اوزون درمانی است. در این روش قبل از پر کردن دندان بعد از برداشتن پوسیدگی اولیه، از گاز اوزون استفاده میشود. به این ترتیب اطمینان حاصل میشود که پوسیدگی به عصب دندان نرسد. این گاز خاصیت ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  جراحی لثه چیست؟ عوارض جراحی لثه، جراحی لثه با لیزر چگونه انجام می شود؟ درمان بیماری های لثه

در مورد ایمپلنت دندان اینجا بخوانید

بهداشت دهان و دندان بعد از عصب کشی

دندانی که عصب کشی شده، به علت نداشتن عصب نسبت به مواد غذایی سرد و گرم و پوسیدگی حساس نیست و شخص دردی را احساس نمیکند. این موضوع باعث میشود تا در صورت پوسیدگی دندان، شخص بیمار دیرتر متوجه آن شود. به همین دلیل رعایت بهداشت دهان و دندان برای دندان های عصب کشی شده بسیار مهم است.
متاسفانه بعضی از عزیزان فکر میکنند چون عصب دندانشان کشیده شده دیگر پوسیدگی اتفاق نخواهد افتاد. اما این تصور کاملا غلط است. این موضوع ممکن است به از دست رفتن کامل دندان شود.

عوارض عصب کشی

عصب کشی یک درمان است و برای از بین بردن درد و پوسیدگی دندان انجام میشود. مثل هر درمان دیگری هم ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد. اما این عوارض زیاد نیست و اهمیت زیادی هم ندارد. به علاوه اینکه بسیار به ندرت اتفاق می افتد و اگر بهداشت دهان و دندان به درستی رعایت شود احتمال بروز همین عوارض هم نزدیک به صفر است.
از جمله عوارض عصب کشی شکستن دندان عصب کشی شده، ایجاد عفونت مجدد، پوسیدگی مجدد به علت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و تغییر رنگ دندان است.

حرف آخر

عصب کشی درمانی است که به احتمال زیاد به آن نیاز پیدا خواهید کرد. اما نکته مهم این است که با رعایت بهداشت دهان و دندان و معاینه دوره ای دندان ها، این درمان را بلافاصله بعد از شروع عفونت درمان کنید تا هم هزینه کمتری داشته باشد و هم شانس درمان بالاتر.