ایمپلنت ساب پریوستیال

درباره ایمپلنت ساب پریوستیال چه می دانید

کاشت زیر پریوستیال یکی دیگر از روش های کاشت دندان است که از نوع خاصی از ایمپلنت دندان استفاده می کند. آنها ساب پریوستال نامیده می شوند. ایمپلنت در بالای استخوان و زیر پریوستئوم قرار داده می شود و یک فیلم از بافت همبند که استخوان را از خارج احاطه می کند، در ایمپلنت ساب پریوستیال مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع اصلی ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان روز به روز محبوب تر می شود زیرا دندانپزشکان به بیماران خود از مزایای آن نسبت به سایر پروتزهای دهان اطلاع می دهند. در انواع اصلی ایمپلنت می توان دو نوع را نام برد که از آن جمله روش های ساب پریوستیال و اندوستال هستند.

اما برای قرار دادن موفقیت آمیز بودن این روش، به مقدار مشخصی استخوان نیاز است. ایمپلنت ساب پریوستیال جایگزین مناسبی برای بیمارانی است که نمی خواهند برای تقویت استخوان برای ایمپلنت اندوستال پیوند استخوان انجام دهند یا نمی توانند پیوند استخوان را داشته باشند.

استفاده از ایمپلنت ساب پریوستیال

استفاده از ایمپلنت ساب پریوستیال

استفاده از این نوع از ایمپلنت، هنگامی که مقدار استخوان آلوئولی کوچکی وجود داشته یا در صورت بی دندانی کامل و نیاز به دندان مصنوعی فقط نوع متحرک آن برای فرد توصیه می شود. طرح اصلی برای این نوع کاشت دندان ، یک قاب فلزی است که در دو طرف زیر لثه ثابت می شود.

 

این فریم ها به صورت جداگانه برای هر مورد بالینی ساخته می شوند و نیاز به ارتفاع استخوانی کمتر از 5 میلی متر دارند. همچنین کل عمل درمان ایمپلنت ساب پریوستیال ، زمان زیادی می برد و تحت بیهوشی عمومی انجام می شود. بنابراین، تمام نکات ظریف و پیچیدگی جراحی به اطلاعاتی جهت ضرورت کاشت بستگی دارد.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  شرایط لازم برای کاشت ایمپلنت دندان

علاوه بر این، طراحی این نوع از ایمپلنت، نیاز به یک عمل جراحی دوگانه برای قرار دادن آن دارد. در روند درمان، ابتدا پریوست جدا شده و گچ گرفته می شود و پس از آن پریوستوم به حالت طبیعی خود باز می گردد. ایمپلنت ساب پریوستیال دارای کانتور تیتانیومی و صفحات مشبک هستند که بالاتر از مخاط لثه قرار می گیرند.

ضمن آن که یک دندان مصنوعی متحرک به آنها متصل می شود. پس از ساخت ایمپلنت، بر اساس پارامترهای فردی، پریوستوم دوباره آماده شده و کاشت ایمپلنت در بالای استخوان انجام می شود. تمام این برش های متعدد بافت می تواند منجر به عفونت و دوره بهبود طولانی شود.

استفاده از سیتی اسکن

استفاده از سیتی اسکن

به همین دلیل است که امروزه از داده های سیتی اسکن کامپیوتری و شبیه سازی سه بعدی برای ساخت ایمپلنت ساب پریوستیال بدون گچ گیری استفاده شده و از مرحله اول جراحی فک اجتناب می شود. شاید بتوان گفت که این روش از ایمپلنت، یکی از سخت ترین انواع کاشت دندان است که نتایج موفقیت آمیز آن بسیار به صحت قالب گیری تزریقی ایمپلنت تیتانیوم و وضعیت کلی سیستم ایمنی بدن بیمار بستگی دارد.

 

مزیت های ایمپلنت ساب پریوستیال

مزیت های ایمپلنت ساب پریوستیال

ایمپلنت های ساب پریوستئال برای تمام عمر قرار می گیرند، زیرا بسیار مقاوم هستند بیرون نمی آیند و نمی توانند شل شوند، زیرا مانند یک کانتور اضافی از فک هستند. از سویی دیگر، موارد منع کاشت ایمپلنت ساب پریوستیال ، شامل بیماری های عفونی، قلبی عروقی، سرطان، سن کمتر از 25 سال، پوکی استخوان، بارداری و شیردهی است.

رویه درمان ایمپلنت ساب پریوستئال

رویه درمان ایمپلنت ساب پریوستئال

ساب پریوستال به معنای روی استخوان است. یک قاب فلزی متشکل از کبالت، کروم و مولیبدن به نام Surgical Vitalium (نام تجاری آلیاژ) یا تیتانیوم مستقیماً روی استخوان فک در زیر بافت لثه قرار می‌گیرد. قاب شامل یک پایه است که از زیر لثه بیرون زده است. پروتز یا روکش ایمپلنت بر روی پست نصب می شود تا فرآیند تکمیل شود.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  جرم گیری دندان و هرآنچه باید قبل از جرم گیری دندان بدانید!

کاشت ایمپلنت ساب پریوستیال در فک پایین استفاده می شود. در اکثر موارد، بیمارانی که این نوع عمل را انجام می دهند، دندان پایینی ندارند. اغلب، بیماران ممکن است برخی از دندان های قدامی خود را داشته باشند، اما دندان های عقبی سال ها از بین رفته اند. در هر دو مورد، استخوان به اندازه کافی ارتفاع و تراکم را از دست داده است که امکان کاشت ایمپلنت فک پایین از نوع اندوستال وجود ندارد.

روش و روند درمان

این فرآیند با یک معاینه کامل، از جمله اشعه ایکس، برای تعیین وضعیت استخوان و امکان پذیر بودن یا نبودن مراحل ایمپلنت آغاز می شود. هنگامی که تشخیص داده شد که ایمپلنت ساب پریوستیال انتخاب صحیحی است، مرحله بعدی ساخت فریم فلزی است.

این کار به یکی از دو روش انجام می شود. یک روش شامل برداشت مستقیم از استخوان و ساختن مدلی است که قاب روی آن ساخته شده است. روش دیگر، یک سی تی اسکن ممکن است برای ایجاد مدل برای ساخت قاب استفاده شود. هنگامی که اسکلت فلزی ساخته شد، برشی در لثه ایجاد می شود و قاب روی استخوان یا بالای استخوان زیر بافت همبند پوشاننده استخوان قرار می گیرد که به آن پریوستئوم می گویند.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  دلایل بروز نهفتگی دندان و درمان آن چیست؟

سپس لثه ها را در جای خود بخیه می زنند و اجازه می دهند در مدت زمان معینی ترمیم شوند. بخشی از فرآیند بهبودی ایمپلنت ساب پریوستیال ، شامل زمان اتصال قاب فلزی به استخوان فک است. این ادغام استخوان با چارچوب می تواند حدود شش ماه طول بکشد. پس از بهبود کامل محل، دندان مصنوعی به پایه فریم متصل می شود و ایمپلنت کامل می شود.

ایمپلنت ساب پریوستیال اغلب برای جایگزینی تمام دندان های از دست رفته در فک پایین با ایجاد پست های اتصال در فواصل استراتژیک استفاده می شوند تا بتوان یک پروتز دندان را قرار داد. چنین پروتزهایی روی ایمپلنت‌ها در جای خود قفل می‌شوند و بیماران در صورت لزوم می‌توانند قفل را باز کرده و آن را برای تمیز کردن خارج کنند.

نکات پایانی

این روش کاشت خاص، به زمان و دقت نیاز دارد. به منظور اطمینان از سالم ماندن محیط دهان و عدم عفونی شدن یا رد شدن ناحیه ایمپلنت توسط بدن، بهداشت دهان و دندان خوب و معاینات منظم مورد نیاز است.

برای کاشت انواع ایمپلنت دندان، به ویژه ایمپلنت ساب پریوستیال و جهت بازگرداندن لبخند زیبای شما، در خدمتتان هستیم. لطفا برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان مطب با شماره 88562395-021 تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp