اقدامات پیش از کاشت ایمپلنت دندان

اقدامات پیش از کاشت ایمپلنت دندان

اقدامات پیش از کاشت ایمپلنت دندان

اقدامات پیش از کاشت ایمپلنت دندان – در سالهای اخیر کاشت ایمپلنت دندان بسیار رایج شده است و بسیاری از این موارد، پیش از کاشت نیاز به تقویت استخوان داشته اند. برای ساخت قاعده مستحکمی برای دندان ایمپلنتی باید استخوان فک از نظر کیفی و کمی در شرایط خوبی قرار داشته باشد. در غیر این صورت، درمانی به نام پیوند استخوان انجام میشود. پیوند استخوان یک عنوان کلی برای تمامی جراحیهایی است که در آن استخوان بازسازی می شود.

 

چرا گاهی پیش از کاشت ایمپلنت دندان نیاز به پیوند استخوان فک داریم؟

در محلی که دندان خود را کشیده اید، استخوان فک که ریشه های دندانها در آن قرار دارند به مرور زمان پسروی میکند و حجم و تراکم خود را از دست میدهد. علت این است که در بدن انرژی اضافی صرف نگهداری چیزی که نیازی به آن نیست نمیشود و زمانی که دندان خود را از دست میدهید، استخوان فک دیگر تحریک نمیشود و بدن چنین برداشت میکند که دیگر دندانی وجود ندارد پس نیازی به بازسازی استخوان در این محل وجود ندارد.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  هزینه انواع ایمپلنت (کاشت) دندان: فوری، کامل، فک بالا و پایین

در حالت طبیعی استخوانهای سرتاسر بدن دائما در حال بازسازی هستند به این معنی که همیشه تعدادی از سلولهای استخوانی تخریب شده و با سلولهای تازه تولید شده، جایگزین میشوند. اما در جایی که دندان کشیده شده است دیگر فرایند ساخت سلولهای تازه، همانند گذشته نخواهد بود بنابراین تخریب استخوان باعث کوچک شدن استخوان این ناحیه میشود.

پس از این فرایندها که میخواهید ایمپلنت بکارید، دیگر استخوان توانایی نگه داشتن ایمپلنت و فشار قدرتمند فک در هنگام جویدن را ندارد بنابراین اگر در همین شرایط ایمپلنت جایگذاری شود با شکست مواجه می شود.

راه حلی که برای این مشکل دارید، پیوند استخوان است تا به حجم استخوان موجود بیفزاید. با کاشت ایمپلنت، مجددا استخوان فک تحریک به بازسازی میشود و دیگر تراکم و حجم خود را از دست نمی دهد.
اگر قرار باشد پیوند استخوان انجام بدهید، معمولا باید مدتی هم صبر کنید تا استخوان رشد کند و پی محکمی برای ایمپلنت فراهم کند بنابراین نمیتوانید بلافاصله کاشت دندان را انجام دهید.

همه جراحی های پیوند استخوان یکسان نیستند. سه نوع پیوند استخوان که پیش از کاشت ایمپلنت دندان انجام میشود به صورت زیر است:

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  مراحل کاشت ایمپلنت دندان

1- پیوند حفره دندان
پیوند حفره دندان بلافاصله پس از کشیدن دندان انجام میشود تا از ستیغ استخوان فک محافظت شده و از تخریب آن پیشگیری شود. در این روش مواد استخوانی در حفره خالی دندان قرار داده میشوند.
در بیشتر موارد برای پیوند حفره دندان از مواد زنوگرافت استفاده میشود. در پیوند زنوگرافت از موادی استفاده میشود که منشا غیر انسانی دارند. حفره دندان با مواد پیوندی پر میشود. بدن تصور میکند این مواد استخوان خود بدن هستند. به مرور زمان بدن ترکیب این مواد استخوانی خارجی را تغییر میدهد تا جایی که بخشی از استخوان خود بیمار می شوند.
وجود استخوان در حفره خالی دندان، بدن را به ساخت سلولهای استخوانی جدید در این ناحیه تحریک میکند. پیوند زنوگرافت سالهای زیادی است که انجام میشود و بسیار کم خطر است. معمولا سه تا شش ماه طول میکشد تا پیوند کامل بگیرد و بتوان جایگذاری ایمپلنت دندان را انجام داد.

2- پیوند قطعه استخوان
نوع دیگری از پیوند استخوان، پیوند قطعه یا بلوک استخوانی است. در این روش معمولا از استخوان انسان به شکل بلوکهای کوچک، استفاده میشود. استخوان معمولا از چانه یا فک پایین (در نزدیکی دندانهای عقل) برداشته میشود. پیوند قطعه استخوان اغلب در شرایطی صورت میگیرد که زنوگرافت نتواند حجم کافی برای استخوان تخریب شده در اختیار بگذارد.

پیشنهاد میکنیم این مطلب را هم بخوانید :  دلایل کشیدن دندان

3- لیفت سینوس
گاهی اوقات حفره سینوسی که در بالای فک بالا قرار دارد بیش از حد به سطح بالایی فک بالا نزدیک است و نمیتوان ایمپلنت را در فک کاشت چرا که ممکن است کف سینوس را سوراخ کرده و وارد حفره سینوسی شود. اگر کمتر از 5 میلی متر فضا بین سینوس و استخوان فک باشد، جراح ایمپلنت باید غشای سینوس را بالا کشیده و پیوند استخوان انجام بدهد تا ارتفاع استخوان فک بالا، بیشتر شده و فضای کافی برای کاشت ایمپلنت فراهم شود.

 

اطلاعات بیشتر در سایت ormondperio

2 دیدگاه دربارهٔ «اقدامات پیش از کاشت ایمپلنت دندان»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Cresta Help Chat
Send via WhatsApp