جراحی لثه با لیزر

با کمک لیزر در جراحی لثه بافت های آلوده از بین میروند . اگر به هر دلیل در قسمت هایی از لثه بافت های میکروبی و یا آلوده به وجود آید با کمک لیزر میتوان این بافت ها را حذف کرد . در جراحی لثه با لیزر در نواحی از لثه که بافت های میکروبی و آلوده وجود دارد و عقب نشینی لثه اتفاق افتاده است میتوان با کمک جراحی لثه با لیزر، این بافت های آلوده را حذف کرده و به لثه اجازه دهیم دوباره بازسازی شده و ترمیم شود و به جایگاه اصلی و ناحیه ای که در ابتدا بوده بازگردد.

روش جراحی لثه با لیزر

لیزر در واقع یک اشعه نور بسیار قوی است که با تخصص بسیار بالا توسط پزشک به بافت های آلوده تابیده می شود تا بتوان بافت های آلوده و میکروبی لثه را حذف کرد یکی از ویژگی های استفاده از لیزر این است که برای انجام عمل جراحی با لیزر بیمار نیاز به بی حسی ندارد و در واقع لیزر دردی ندارد که نیاز به بی حس کننده باشد .

برای از بین بردن باکتر هایی که موجب ایجاد بیماری های لثه میشود روش های متفاوتی وجود دارد. یکی از روش های موثر حذف سنگ دندانی ‌ و یا مواد معدنی فسفات کلسیم‌ که احتمالاً نتیجه فعالیت میکروبی بوده و اطراف دندان و زیر خط لثه رسوب می‌کند روش مرسوم برنامه ریزی scaling and rootplanning (یک نوع تمیزکاری عمیق لثه) که با جراحی لثه یا استخوان (یک نوع تمیزکاری باز لثه) انجام می شود. شیوه مدرن تری نیز هست که روشی با کم ترین جراحت ممکن است که LANAP (روش اتصال جدید با کمک لیزر) نام دارد که درمان بیماری لثه با لیزر نیز نامیده می شود. این روش درمان، استفاده از یک لیزر تخصصی می باشد. همچنین شیوه ای که کم تر مؤثر است، بهره گیری از داروها و آنتی بیوتیک ها می باشد.
بيماري هاي لثه و يا بيماري هاي پريودنتال به دسته وسيعي از بيماري ها اطلاق مي گردد كه مي توانند لثه و يا بافتهاي پشتيبان دندانها را مبتلا نمايند و عامل آن همان باکتری هایی که سبب بیماری لثه می شوند که در دهان شما آزادانه شناورند هستند و با گذشت زمان به دندان ها و لثه هایتان باز می گردند. گاهی آنتی بیوتیک ها می توانند کمک کنند ولی این تنها به صورت موقت است. calculus نیز از بزاق شما سرچشمه می گیرد و همیشه عودت خواهد کرد. calculus به دندان ها و سطوح ریشه می چسبد و نمی توان آن را تنها با مسواک زدن و نخ دندان برطرف کرد. همیشه چک آپ ها و مراقبت و نگهداری periodontal به صورت منظم و تمیزکاری منظم، برای دور نگه داشتن باکتری ها از لطمه دوباره به لثه ها و دندان ها لازم است.

درمان هایی که میتوان با استفاده از لیزر انجام داد

چرا بهترین روش درمان لثه استفاده از لیزر است ؟ درمان periodontal با لیزر، درمان لثه با لیزر و روش LANAP را می توان در بیشتر بیماران به کار برد. مواردی که از لیزر برای درمان بیماری های periodontal استفاده میشوند ، عبارتند از:
  1. خطوط عالی لثه / ظاهر کوتاه دندان های جلوئی
  2. لثه ها و دندان های خیلی حساس
  3. دندان های شل، تغییر مکان یافته و متحرک
  4. لثه های متورم و دارای خون ریزی
  5.  نبودن استخوان و وجود عفونت در پیرامون ایمپلنت های دندان
  6. هنگامی که بیماران از جراحی periodontal مرسوم می ترسند
  7. هنگامی که بیمار، عفونت های عود کننده و بیماری لثه عود کننده دارد
  8. هنگامی که بیمار در جستجوی روشی با کم ترین میزان جراحت است تا بیماری لثه خودش را درمان کند
  9. هنگامی که کسی رقیق کننده های خون مانند آسپرین، Coumadin و یا Plavix مصرف می کند
  10. هنگامی که بیمار به دنبال یک روش جامع و بیولوژیکی برای بیماری لثه می باشد.
  11. هنگامی که بیمار شرایط ویژه دارویی دارد به گونه ای که امکان جراحی مرسوم periodontal وجود ندارد.

لیزر چه کاربردی در جراحی لثه دارد ؟

لیزر در جراحی‌ها مورد استفاده است و قبل از پروتز برای مشخص کردن خط تراش بهتر و برداشت بافت اضافی اطراف دندان و البته بدون درد، برداشت ضایعات خوش خیم و بدخیم داخل دهان و برداشت ضایعات عروقی به ویژه در بیمارانی که مشکلات انعقادی دارند، کاربرد دارد.  لیزر می‌تواند بافت نرم لثه را به طور سطحی بردارد، بدون آنکه به بافت‌ های اطراف آسیب وارد کند، پس حداقل تورم و درد و اسکار را بعد از عمل جراحی لثه با لیزر، خواهد داشت و همچنین با انقباض عروق باعث کاهش خونریزی لثه می‌شود.
برای درمان ضایعات دهانی، جراحی با تیغ، کرایو و لیزر هر سه نتیجه خوبی را می‌دهد، اما مزایای لیزر شامل برداشت انتخابی بافت آسیب دیده با دقت بسیار بالا، حداقل آسیب به بافت سالم اطراف لثه، ترمیم عالی زخم با حداقل اسکار، نتیجه خوب عملکردی، انجام کار در زمان کوتاه‌ تر، کاهش خونریزی و تورم و درد بعد از عمل و عدم نیاز به درمان دارویی است.

مراقبت‌ های بعد از جراحی لثه با لیزر

در صورت انجام جراحی لثه با لیزر باید حتماً به مراقبتهای بعد از جراحی توجه کنید .در این روش برخلاف روش های قدیمی جای هیچ بخیه ای برروی لثه نمی ماند.

• بعد از انجام جراحی لثه به مدت 10 روز مسواک زدن و استفاده از نخ دندان باید متوقف شود.
  • سعی کنید از مایعات و غذاهای نرم مانند بستنی، کره، پنیر، تخم مرغ و...... استفاده کنید.
  • توصیه شده بعد از انجام جراحی لثه با لیزر تا سه روز در رژیم غذایی خود از مایعات استفاده کنید.
  • بعد از انجام جراحی لثه با لیزر اگر نیاز به مصرف دارو داشتید حتما باید طبق نظر پزشک مصرف کنید.
  • درد پس از انجام جراحی لثه معمولاً بعد از دو هفته نمایان می‌شود که بلافاصله باید به پزشک مراجعه کنید.
  • پس از انجام جراحی ممکن است یکسال تا درمان کامل ، ترمیم و دریافت نتیجه مطلوب از جراحی طول بکشد.
  • پس از انجام جراحی در صورت برخورد با هرگونه علائم غیر عادی حتما به متخصص جراح دندانپزشک مراجعه کنید.

روش ایده آل درمان با لیزر برای بیماران

یکی از مزیت های اصلی جراحی لثه با لیزر این است که اگر برای مثال قرار است که دندان عقل نهفته ای از لثه خارج شود بعد از عمل با لیزر نیاز به بخیه زدن نیست .

• برخی از  نیاز به تزریق داروی بی‌حسی ندارد، بنابراین دیگر نیازی به  تزریق ماده بی حسی دردناک نیست.
• در جراحی لثه با لیزر، خونریزی از لثه بسیار کاهش می‌یابد چون منبع انرژی ناشی از پرتو لیزر، سبب لخته شدن سریع تر خون در رگ‌های بریده شده می شود، بنابراین خونریزی خیلی سریع پایان می‌ یابد. به همین دلیل دیگر نیاز نیست پس از جراحی دهان، طعم بد خون را در دهانتان تحمل کنید.
• عفونت‌های دهان پس از استفاده از لیزر کاهش می‌یابد چون انرژی ناشی از نور لیزر، میکروب‌ها را از بین می‌برد و محیط  دهان را استریل می‌کند. این خصوصیت از بروز تبخال، آفت و یا حتی عفونت زخم‌ها پس از جراحی و عفونت زیردست دندان جلوگیری می‌ کند.

ارتباط با دکتر علی سجودی
ارسال با واتس اپ