beautiful-dentist-working-dental-clinic.jpg

خط لبخند چیست؟

‌در حالت طبیعی، دو دندان پیشین مرکزی بالا باید کمی ‌بلندتر از ‌‌دندان‌های پیشین کناری باشند تا به صاحب آن، ظاهری جوان ببخشند. این دندان‌ها‌ هم ‌ارتفاع ‌‌دندان‌های نیش هستند.‌

خط لبخند یک خط فرضی است که از لبه ‌‌دندان‌های جلوی فک بالا‌ می‌‌گذرد و با لبه فوقانی لب پایین موازی است. اگر این خط به سمت پایین انحنا داشته باشد، لبخند فرد حالت جوان پیدا‌ می‌‌کند، ولی اگر صاف باشد، نشان ‌دهنده سایش دندان‌ها‌ و بالا رفتن سن است‌.

پس از انجام ارتودنسی برای بهتر دیده شدن دندان ها لمینت راه کار مناسبی است؟
درمان های زیبایی کاملا سلیقه است این درمان ها همراه با مقداری تراش روی دندان هستند و بعد از گذاشتن لمینیت اگر تحت فشار قرار گیرد امکان پریدگی یا شکست هست که در حالت اول پالیش انجام میشود ولی در حالت دوم تعویض کامل انجام میشود.

انجام درمان پست و کور خطرناک است و مراقبت خاصی پس از آن دارد؟
اگر پست و کور درست انجام شود جای هیچ نگرانی نیست. فقط باید توجه شود که از لحاظ بهداشت فردی دهان و دندان و نخ کشیدن به درستی دقت و رعایت شود.

آبسه دندانی که کامپوزیت شده را چه باید کرد؟
حتما باید به متخصص ریشه مراجعه کرد تا داروی مناسب تجویز شود و دندان ها از لحاظ درمان ریشه به طور صحیح بررسی شود.

ایجاد لک های قهوهای و تیره بر روی دندان بدون درد دلیل بر پوسیدگی دندان است؟
بله در مورد پوسیدگی دندان باید گفت که بیشتر مواقع بدون درد است و ممکن است این مشکل به آرامی پیشروی کند و به درمان های جدی تر و پر هزینه تری تبدیل شود.

برآمدگی به وجود آمده بعد از جراحی دندان عقل به چه علت است؟
ممکن است تکه شکسته بخشی از ریشه و یا استخوان فک شما باشه که در لثه باقی مانده است.

علت حساس شدن دندان ها چیست؟

حساسیت دندانی زمانی ایجاد میشود که لثه از دندان فاصله داشته باشد و یا بافت لثه دچار فرسایش شده باشد و ریشه دندان که در قسمت شیار لثه ای قرار دارد، نمایان شود.

آیا لیمینت یا کامپوزیت به دندان ها آسیب می زنند؟

خیر، کامپوزیت نه تنها به دندان آسیب نمیزند بلکه با مینای دندان باند میشود و در مواقعی که دندان دارای ترک یا ساییدگی است از مینای دندان محافظت میکند. برای لمینت نیز چون دندان ها به تراش کمی نیاز دارند، به مینای دندان آسیبی وارد نمیشود و پوسته نازک لمینت بعد از چسباندن جزئی از دندان میشود.

طول عمرهای ایمپلنت‌ها‌‌‌ی دندانی چقدر است؟

‌با پیشرفت‌ها‌یی که دندانپزشکی نوین داشته انتظار‌ می‌رود بیشتر ایمپلنت‌ها‌ عمر نا محدودی داشته باشند البته طول عمر یک درمان ایمپلنت بستگی به عوامل متعددی دارد که بهداشت و نحوه نگهداری توسط بیمار‌، قطر و طول ایمپلنت‌، توزیع صحیح نیروها روی ایمپلنت موثرند. ‌

آیا برای به دست آوردن دندان ازدست رفته راهی جز ایمپلنت هست که ارزان باشد؟

اگر منظور یک تا سه دندان از دست رفته کنار هم می باشد از درمان بریج (روکش) می توان استفاده کرد که در این درمان دو دندان کنار دندان های از دست رفته تراش میخورد که درمان قابل قبولی نمی باشد. زیرا دندان های کناری اگر سالم باشند باید تراش داده شود. اگر منظور کل دندان های از دست رفته یک فک باشد از پارسیل( دندان مصنوعی) می توان استفاده نمود.

برای درمان ارتودنسی اگر همه ی دندان ها نیاز به حرکت داشته باشند این به هم ریختگی در کدام دسته بندی ارتودنسی قرار دارد؟
برای اظهار نظر قطعی باید متخصص ارتودنسی شمارو ویزیت کنن تا دقیقا مشخص شود این به هم ریختگی تا چه میزان است اما احتمالا بین متوسط یا شدید محسوب می شوید.

روشی جایگزین برای افرادی که نیاز به ایمپلنت در تعداد بالا دارند و هم انتهای فک آن ها نیازمند ترمیم استخوان می باشد (جراحی پروتز) وجود دارد؟
بله شما می توانید هم روش اوردنچر را انتخاب کنید و هم می توانید ایمپلنت های خلفی خود را بگذارید و سپس درمان ثابت دریافت کنید. البته حائز اهمیت است که فک دیگرتان دقیقا چه وضعیتی دارد، دندون دارد، دنچر دارد، ایمپلنت دارد، …؟ این ها در طرح درمان مؤثر می باشد.

برای درد دندانی که تازه عصب کشی شده همچنین دندان کناری آن هم کشیده شده باشد چه می توان کرد؟
درد دندان عصب کشی شده تا دو هفته طبیعی است مخصوصا که دندان کناری آن هم کشیده شده باشد صبور باشید درد کاملا برطرف خواهد شد.

اگر دندانی در اثر ضربه کمی لق شده باشد باید حتما کشیده شود؟
خیر حتما نباید کشیده شود ممکن است به مرور زمان لقی برطرف شود اما برای اطمینان باید عکس گرفته شود تا مطمعن شویم به عصب آسیب وارد نشده. اگر ریشه آسیب ندیده باشد نگرانی بی مورد است اما اگر به عصب آسیب رسیده باشد با عصب کشی لقی دندان برطرف می شود.

برای از بین بردن فاصله ی بین دندان های جلو کامپوزیت مناسب تر است یا لمینت ؟
فاصله بین دو تا دندون جلو، دیاستم نام داره و بهترین روش درمان ونیر کامپوزیت هست مگر اینکه دندونهای کناری هم نیاز به زیبایی داشته باشه در غیر این صورت از روش ونیر استفاده می شود.