درمان ریشه

امتیاز درمان ریشه 4.8 /5 از 412 رای

درمان ریشه

به خارج کردن ریشه دندان، تمیز کردن و شکل دادن به فضای کانال و در اخر پر کردن آن جهت جلوگیری از نفوذ باکتری به این قسمت ها و سیستم اعصاب دندانی، عصب کشی و یا درمان ریشه می گویند. درمان ریشه در اصل شامل پاکسازی و شکل دادن داخل کانال‌های ریشه در طول مناسب و مسدود کردن مسیر کانال‌ها با مواد مصنوعی است، به صورتی که میکروب‌های داخل کانال ریشه پاکسازی شوند و امکان رشد آن ها غیرممکن شود.
درمان ریشه دندان یا اندو دانتیک یک درمان دندانپزشکی می باشد که در مواقعی که عروق خونی و عصبی که دندان را تغذیه می کنند، به علت پوسیدگی یا ضربه دچار عفونت می شوند، انجام می گردند. درمان بیماری ها وصدمات پالپ و بافتهای اطراف ریشه مرتبط با پالپ می باشد. پالپ شامل بافت پيوندي اعصاب و رگ هاي خوني است كه دندان را تغذيه مي كند، وقتي دندان كامل شد و رشد آن متوقف گرديد، پالپ را مي توان از دندان خارج كرد و دندان همچنان به بقاي خود ادامه دهد. اين به اين علت است كه دندان از رگ هاي خوني اطراف ريشه هم تغذيه مي گيرد. به برداشتن پالپ درمان ريشه مي گويند.
هدف از درمان ریشه این است که این امکان ایجاد شود تا دندان بدون وجود عصب هایش در دهان باقی بماند و درد ناشی از عفونت از بین برود و با حفظ دندان بیمار زیبایی لبخند را نگه دارد.
بیمار زمانی باید برای درمان ریشه اقدام کند که بافت نرم مرکز دندان به نام پالپ عفونی شده باشد. عفونت پالپ معمولاً در نتیجه پوسیدگی دندان ایجاد می شود. با پیشرفت عفونت ایجاد شده عصب دندان از بین می رود. با مراجعه به پزشک و بررسی دندان ها توسط او و با استفاده از عکس رادیولوژی وجود عفونت تشخیص داده می شود. در مرحله ی بعد پزشک برای درمان ریشه اقدام می کند. درمان ریشه معمولا در 2 تا 3 جلسه انجام می شود.

مقالات عصب کشی و درمان ریشه

ایمپلنت، درمان ریشه، ایمپلنت دندانی، لمینت، عصب کشی، جراحی لثه